Aftalen er en udmøntning af energiforliget, men da lovforslaget blev fremsat i forrige samling, var Enhedslisten så uenige i udmøntningen af aftalen, at de fremsatte ændringsforslag:
– V og DF var også utilfredse med udmøntningen, så forslaget “døde”. Energisparepakken blev genfremsat i dette forår. Det vil sige, at forslaget er blevet behandlet samtidig med, at regeringen har fremsat sit forslag til ændringer af lejeloven. I den hidtidige pressedækning af lejelovsforhandlingerne har medierne undladt at omtale energisparepakken – og dermed opstår der et forvredet billede af, hvad der foregår på det private lejeboligmarked, mener Lars Dohn.
Vildledende
Han peger blandt andet på, at det af bemærkningerne til energisparepakken fremgår, at lovforslaget ikke har til hensigt at forrykke balancen mellem lejere og udlejere:
– Hvis det var målet, er det efter Enhedslistens opfattelse ikke lykkedes. Det er imidlertid stærkt vildledende, da den ene af de to lejereguleringsmodeller, det totaløkonomiske princip – af lejerorganisationerne kaldet tvangsmodellen – er tæt på at være en afskrift af et forslag fra Danske Udlejere 2008. Med tvangsmodellen åbnes der adgang til, at udlejer ensidigt kan gennemføre energirenoveringer, der indeholder vedligeholdelsesarbejder, som lejerne allerede har betalt for én gang over huslejen, fortsætter Enhedslistens ordfører.
Vilkår forringes
Lars Dohn mener, at med “tvangsmodellen” forringes den nuværende lejerbeskyttelse, der består i, at moderniseringen kan afvises med begrundelse i manglende hensigtsmæssighed:
– Desuden mister lejerne retten til ved store moderniseringer at blive tilbudt erstatningsbolig. Det lejedes værdi som huslejeloft fjernes, når det totaløkonomiske princip anvendes. Det betyder, at lejerne kan risikere at skulle betale en leje helt ude af trit med, hvad andre betaler for en tilsvarende bolig. Der vil også være en risiko for, at de nye tårnhøje huslejeniveauer vil indgå i sammenligningsvurderinger. En lejeforhøjelse efter tvangsmodellen løber uendeligt. Derfor vil lejerne ikke som boligejerne opleve, at energiforbedringerne vil være tilbagebetalt over en kortere årrække, mener Lars Dohn, der også er af den opfattelse, at det burde være lejerne, der vælger det firma, som skal foretage energimålinger. Men det afviser ministeren.
Fjerner beskyttelse
Lejernes LO siger i sit høringssvar om tvangsmodellen, at forslaget “fjerner grundlæggende beskyttelse og væsentlige rettigheder for lejerne”.
Udover “tvangsmodellen” kan udlejer vælge at indgå en aftale med lejerne om en aftale om grøn byfornyelse også kaldt ‘aftalemodellen’, men Lars Dohn forudser, at “udlejer vil vælge tvangsmodellen da han her ensidigt kan gennemføre renoveringen”.
Samtidig mener han, at kommunerne skal kunne gennemtvinge byfornyelse i ejendomme med energimærke lavere end D, og han advarer mod, at en udlejer, der udskifter fra 1 lag glas til 3 lag, “vil kunne foretage (fup)moderniserring ved nyudlejning og derefter hæve lejen med 70 procent”.
Enhedslisten stemmer imod forslaget, mens regeringen, SF, Venstre og Konservative stemmer for.