Endnu en skidt sag for italienske brobyggere

Topchefen for den skandaleramte entreprenørvirksomhed Condotte er anholdt i korruptionssag.
Visualisering: Vejdirektoratet.
Visualisering: Vejdirektoratet.

Ny Storstrømsbro

  • Længde: Ca. 4, km
  • Gennemsejlingshøjde: 26 m
  • Højde pylon: 100m
  • Tværprofil: 2 jernbanespor, 2 kørebaner og 1 kombineret gang/cykelsti.
  • Bredde: Ca. 24 m
  • Hastighed for biler: 80 km/t
  • Hastighed for persontog: 200 km/t
  • Hastighed for godstog: 120 km/t
  • Biltrafik: Ca. 8000 biler/døgn
  • Togtrafik: Ca. 40 passagertog og op til 78 godstog pr. døgn
  • Pris: ca. 4,2 mia. kr.
  • EU-støtte: 112 mio. kr.

Storstrømsbroen – og entreprenørerne der skal bygge den – er nok en gang havnet i medierne. Og igen er det på en kedelig baggrund.

Condottes topchef, bestyrelsesformand Duccio Astaldi, er blevet anholdt for at have bestukket sig til lukrative kontrakter på motorvejsbyggeri på Sicilien. Det skriver Fagbladet 3F.

Ifølge fagbladet, er det den anden sag, som bestyrelsesformanden er blandet ind i. Det er kun godt et par uger siden, at man underskrev aftalen om opførelses af Storstrømsbroen med de tre italienske entreprenørvirksomheder Itinera, Grandi Livori Fincosit og Condotte. Sidstnævnte er dog kun repræsenteret med en ejerandel på 0,01 procent. Denne konstruktion blev valgt, fordi Condotte har ansøgt de italienske myndigheder om en rekonstruktion af selskabet, lød det dengang.

Klausul i kontrakten

Vejdirektoratet indskrev en nødudgang i kontrakten på Storstrømsbroen. Den vil direktoratet nu gøre brug af.

– Vi har i kontrakten med det italienske konsortium indskrevet en klausul, der giver Vejdirektoratet mulighed for at stille krav om self-cleaning i blandt andet tilfælde som disse. Denne klausul agter vi nu at aktivere, siger pressechef Martin Østergaard-Nielsen til 3F og uddyber:

– Vi har meddelt konsortiet, at vi i samarbejde med konsortiet vil igangsætte en self-cleaning proces, der skal rydde op i organisationen.

Pressechefen fortæller videre, at der er forskellige sanktionsmuligheder mod både enkelte medarbejdere, men også mod virksomheder. Klausulen giver endda mulighed for at tage hele konsortiet af projektet.

Om Vejdirektoratet vil bruge den sanktionsmulighed, vil pressechefen dog endnu ikke sige noget om.

Vi har i kontrakten med det italienske konsortium indskrevet en klausul, der giver Vejdirektoratet mulighed for at stille krav om self-cleaning i blandt andet tilfælde som disse.

Relateret indhold