Drivhusproducent lukker for ordrer – taber penge trods salgsboom

En giftig cocktail af stigende råvarepriser, tårnhøje fragtrater og låste salgspriser giver Juliana Drivhuse i Odense et hak i tuden.
Salget boomer, men det gør omkostningerne også - og vi kan ikke sende regningen videre, fortæller Nikolaj Stærmose, Juliana Drivhuse.
Salget boomer, men det gør omkostningerne også - og vi kan ikke sende regningen videre, fortæller Nikolaj Stærmose, Juliana Drivhuse.

Trods vild vækst i salget, jubler man ikke hos Juliana Drivhuse, Europas største producent af drivhuse til private. Ligesom hos en række andre producenter af byggematerialer og produkter til hus og have, så gav corona-nedlukningen et kæmpe salgsboom – men nu er Juliana hårdt ramt af krisens “senfølger”.

– Vi har siden marts 2020 oplevet en enorm stigning i efterspørgslen. Derfor har vi øget vores kapacitet med mere end 40 procent – men heller ikke det har været nok til at imødekomme efterspørgslen. Det er som udgangspunkt et positivt problem, men i de seneste seks måneder har situationen udviklet sig i en højst usædvanlig retning, fortæller direktør og ejer Nikolaj Stærmose. Tredje generation i den familieejede virksomhed.

Omkostninger op med 25 procent

– Omkostningerne til at producere er steget med op til 25 procent. Og vi er bundet af kontrakter med vores kunder, så vi kan ikke sende regningen videre. Dermed giver den store efterspørgsel bagslag og efterlader os med en meget stor regning.

Ifølge Nikolaj Stærmose startede problemerne allerede sidste år.

– Dels med kø ved havnene, dels med mangel på containere. Og fragtraterne er blevet mangedoblet. Juliana køber meget glas i Fjernøsten, og hvor den normale pris for fragt af en container fra Asien til Europa for Juliana Drivhuses vedkommende i gennemsnit ligger på 1.000 USD, så har prisen siden årsskiftet været op til 6-7.000 USD. Altså en seks- til syvdobling af prisen.

Lukker for ordrer

Ifølge Nikolaj Stærmose er flere forsyningskæder nu hårdt belastet. Der er global knaphed på stål, aluminium og glas, hvilket er hovedingredienserne i de drivhuse, som Juliana Drivhuse producerer blandt andet på fabrikken i Odense.

– Fragtraterne er steget med flere hundrede procent, og i øjeblikket ligger stålpriserne 50 procent højere end for et år siden. Det betyder, at omkostningerne til at producere er steget voldsomt, siger Nikolaj Stærmose og fortsætter:

– Vi er tvunget til at hæve priserne på et tidspunkt, hvor prislisterne for året allerede er låst fast. Det er ikke noget, vi er stolte af at gøre. Og jeg gætter også på, at nogle af vores kunder tænker, at vi forsøger at lukrere på den ekstraordinært høje efterspørgsel. Men det kan jeg helt afvise – tværtimod taber vi penge på den stigende efterspørgsel.

Konkret har Juliana Drivhuse derfor sagt stop for alle nye ordrer med virkning fra denne uge. Samtidig har Juliana opdateret prislisten.

DI: Et generelt problem

– Der er tale om en højst usædvanlig dominoeffekt på verdensmarkedet. Den rammer især råvarer som stål, aluminium, træ, plast og flamingo, fortæller Jacob Kjeldsen, chef for Fremstillingsindustrien under DI.

– Det skyldes blandt andet stigende efterspørgsel og en backlog på grund af produktionsforstyrrelser som følge af coronanedlukninger. Og så skyldes det et hidtil uset pres på transport- og shippingsektoren. Det er den cocktail, som mange danske producenter sidder med, og som nu tvinger nogle af dem til at indføre prisstigninger.

Ifølge DI er den aktuelle udvikling kommet efter 5-6 år med meget stabile priser. Men hvornår, vi er tilbage ved normalen er dog svært at spå om.

– Vi forventer, at både priser og transport til en vis grad normaliseres, men det bliver tidligst i slutningen af året. Coronapandemien er stadig et stort problem i mange lande, og selvom vi i Danmark er i gang med at åbne samfundet op igen, så forholder det sig helt anderledes i nogle af de lande, som er en del af forsyningskæden, siger Jacob Kjeldsen.

Relateret indhold