DF kræver fuldt økonomisk overblik for Femern-tunnel

Dansk Folkeparti frygter, at langsommelig tysk myndighedsbehandling af miljøgodkendelse og sandsynlige retssager vil forsinke første spadestik til 2019 eller 2020.
Er isvinteren ved at ramme Femern-forbindelsen? Dansk Folkeparti frygter nu, at den langstrakte beslutningsproces på tysk side - med øgede milliardudgifter på dansk side til følge - øger risikoen for, at den faste forbindelse kan komme til at lide rentedøden. Foto: Colourbox.
Er isvinteren ved at ramme Femern-forbindelsen? Dansk Folkeparti frygter nu, at den langstrakte beslutningsproces på tysk side - med øgede milliardudgifter på dansk side til følge - øger risikoen for, at den faste forbindelse kan komme til at lide rentedøden. Foto: Colourbox.

Forvirringen om Femernforbindelsen breder sig. Senest er det kommet frem, at ud over fordyrelsen via højere priser for selve entreprenøromkostningerne på tunnelen og mindre EU-tilskud, koster forsinkelsen i det tyske miljøgodkendelsessystem i sig selv over to milliarder kroner yderligere i finansiering, og det er vel at mærke en ekstraregning, som havner hos brugerne.

Det får Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen til at hejse advarselsflaget. Han vil ikke være med til allerede i efteråret, som det ellers var ventet, at give grønt lys for forbindelsen, når man ikke kender resultatet fra dels de tyske myndigheder og dels de retssager, der allerede nu er bebudet om sagen på tysk side.

Dansk Folkeparti vil ikke være med i forliget længere, hvis vi bare kommer i nærheden af at skulle bruge skatteyderkroner på projektet.

Kim Christiansen{break}Transportordfører, Dansk Folkeparti

Første spadestik

Han spår derfor, at man risikerer at nå frem til 2020, før det første spadestik til forbindelsen er taget, og i hele den tid skal der være en organisation, der venter på projektet, der i dagens kroner forventes at løbe op i størrelsesordenen 65 milliarder kroner:

– Så længe der ikke er mere håndfast fra de tyske myndigheders side omkring myndighedsgodkendelsen, kan vi ikke i Folketinget træffe en ansvarlig endelig beslutning. Vi ved ikke, om den kommer i 2016, 2017 eller 2018. Så er det svært at træffe den endelige beslutning. Det er bekymrende, at hver gang, broen bliver forsinket, koster det millioner af kroner. Vi har aftalt i forligskredsen, at vi i efteråret skal have et samlet overblik for forbindelsen, hvor vi håber, at bestyrelsen for forbindelsen har fundet nogle besparelser. Det regnestykke vil vi have med, så vi ved, hvad det koster, hvis godkendelserne forsinkes 3-4 år, siger Kim Christiansen til Dagens Byggeri.

Rentedøden

Han understreger, at forbindelsen skal kunne anlægges, så den bliver brugerbetalt og kan tilbagebetales over en fornuftig årrække, så den ikke lider rentedøden:

– Dansk Folkeparti vil ikke være med i forliget længere, hvis vi bare kommer i nærheden af at skulle bruge skatteyderkroner på projektet, slutter Kim Christiansen.

Alene anlægsbudgettet står til at blive næsten ni milliarder kroner dyrere end forventet, og dertil kommer, at tilskuddet fra EU kun bliver på cirka 4,5 milliarder kroner – cirka halvdelen af det, man oprindeligt regnede med.

Relateret indhold