Ifølge direktør Morten Frihagen i Dansk Håndværk er forbrugerne blevet hurtigere til at anlægge retssag, hvis de mener ikke at have fået det, de har bestilt og måske betalt for.
Men i de mindre og mellemstore virksomheder glemmer ejerne alt for ofte at forsikre sig mod de udgifter, som retssager medfører. Og det kan blive dyrt.
Når sagerne lander på vores bord, er det første, vi undersøger, om de har en retshjælpsforsikring, og der oplever vi for ofte, at det har de ikke fokus på eller har glemt.
Morten Frihagen Direktør, Dansk Håndværk
Morten Frihagen forklarer, at kun hver tiende håndværksvirksomhed har en retshjælpsforsikring, og at erfaringerne viser, at kunderne er blevet hurtigere til at gå til advokaten, frem for at finde en løsning med virksomheden.
– Når sagerne lander på vores bord, er det første, vi undersøger, om de har en retshjælpsforsikring, og der oplever vi for ofte, at det har de ikke fokus på eller har glemt, siger Morten Frihagen til Dagens Byggeri.
Retshjælp inkluderet
Organisationen har derfor en særlig aftale med Købstædernes Forsikring, der betyder, at medlemmerne får retshjælp inkluderet, når de benytter foreningens forsikringspakke. De opfordrer alle håndværksmestre til at overveje deres forsikring.
– Alle små og mellemstore virksomheder bør tjekke deres forsikringsaftaler. Det kan være dyrt at skulle betale for en retssag- ikke mindst for en nystartet virksomhed. Lægger en forbruger sag an, koster det både tid og penge – uanset hvor urimeligt man føler, det er, forklarer Morten Frihagen.
Dansk Håndværks medlemmer er dog dækket af en garantiordning, hvor et uvildigt ankenævn kan afgøre en uenighed.
Men vælger forbrugeren i stedet at anlægge en retssag, kan ankenævnet ikke tage sig af sagen, og det betyder, at virksomheden selv må bruge penge – eller sin retshjælpsforsikring – på at føre sagen.
Ankenævn kun for private
Samtidig skal det understreges, at ankenævnet kun gælder for private forbrugere. Er der en tvist mellem to virksomheder, er det op til domstolene at afgøre sagen, og derfor er det så vigtigt med en forsikring.
– De fleste firmaforsikringer skal normalt opsiges inden udgangen af året. Det er derfor normalt i november, at håndværksmestrene skal tage stilling til, om de har behov for at skifte indhold eller forsikringsselskab, eller om de vil fortsætte et år endnu, siger Morten Frihagen.