Danskerne vælger bæredygtige byggematerialer – men CO2 forbruget bekymrer ikke

Der er mange former for bæredygtighed. Ny undersøgelse viser, at der er store forskelle på, hvad boligejere lægger vægt på, når der vælges materialer til byggeprojektet.
Foto: Getty Images.
Foto: Getty Images.

Når det nye hus skal bygges eller køkken eller bad renoveres, skæver mange boligejere til materialernes bæredygtighed. Det viser en ny trend-undersøgelse fra gulvvirksomheden Timberman, som i en Voxmeter rundspørge har spurgt 2.000 boligejere og andelshavere, om de vælger bæredygtigt, når de vælge materialer til boligen.

Og det gør lige over halvdelen af de adspurgte. Det, der især betyder noget for boligejere og andelshavere er, at selve materialerne er bæredygtige. Det lægger halvdelen af dem, som vælger at bygge bæredygtigt, vægt på.

Næst efter selve materialets bæredygtighed lægger de bæredygtigt indstillede forbrugere vægt på genbrug af materialet og produktets miljømærke med henholdsvis 44 procent og 37 procent på de to parametre.

Kilde: Timberman Trends/Voxmeter.
Kilde: Timberman Trends/Voxmeter.

Omvendt har social bæredygtighed ikke særlig højt prioriteret. Kun 16 procent siger, at de lægger mest vægt på, at virksomheden bag produktet tager socialt ansvar, når de vælger at bygge bæredygtigt.

– Vi kan se, at et flertal går op i bæredygtighed, når de vælger materialer. Og her fokuserer de først og fremmest på, hvilket materiale de har mellem hænderne, og i hvilken grad det i sig selv er bæredygtigt, Mogens Fisker.

CO2 er overraskende lavt på listen

Et mere overraskende resultat af undersøgelsen var, at også byggematerialers CO2 forbrug vægtes relativt lavt. Et mål for bæredygtighed, der igen og igen fremhæves i den grønne omstilling og som central for de klimamål, som skal nås de kommende år.

Kun 23 procent. svarer således, at CO2-udledning er i top-3 over parametre, de lægger mest vægt på, når de kigger på et materiales bæredygtighed.

– Med al den opmærksomhed, der er på CO2-udledning og -målsætninger i erhvervslivet og medierne, kommer det faktisk en smule bag på mig, at det ikke fylder mere hos forbrugeren, siger Mogens Fisker.

– En årsag kan være, at det hurtigt kan blive meget teknisk og uoverskueligt at forholde sig til – og det skal materialeproducenter og leverandører som os selvfølgelig være opmærksom på i forhold til at gøre det overskueligt for den almindelige dansker.

For en virksomhed som Timberman, vil undersøgelsen resultateter betyde, at man i endnu højere grad vil tydeliggøre, hvad produkterne er fremstillet af. Eksempelvis af kork som et relevant materialevalg, fordi kork er et materiale som regenerer sig selv og oplagrer CO2. Samtidig bør der sættes mere fokus certificeringer og genbrug, nævner Mogens Fisker.

Relateret indhold