Byggefaktas nye direktør: Efter år med opkøb og konsolidering er vi klar til at sikre endnu flere virksomheder vækst og stabilitet

I en usikker tid har det aldrig været vigtigere for byggeriets virksomheder at kende morgendagens marked. Mange træffer dog stadig kun afgørende beslutninger baseret på tidligere erfaringer frem for at skelne til nye metoder, information og ikke mindst makroøkonomiske forhold. Men det vil Byggefakta gennem deres databaserede rådgivning ændre markant på, lyder det fra den nytiltrådte CEO, Klaus Søe Rylov.
For CEO Klaus Søe Rylov handler brugen af data om at tage ansvar for egen virksomhed og branchen generelt: - Hvis vi tager ejerskab med et proaktivt mindset, ser vi ind i en fremtid med færre konkurser, mere vækst og større stabilitet.
For CEO Klaus Søe Rylov handler brugen af data om at tage ansvar for egen virksomhed og branchen generelt: - Hvis vi tager ejerskab med et proaktivt mindset, ser vi ind i en fremtid med færre konkurser, mere vækst og større stabilitet.

Ærlighed og at tage ansvar.

Det er det vigtigste for Klaus Søe Rylov, der netop har overtaget ansvaret for landets største informations- og rådgivningsvirksomhed inden for byggedata, Byggefakta Danmark.

Læs mere: Ny adm. direktør hos Byggefakta Danmark

Han overtager posten fra en stilling som COO og har dermed haft en stor andel i den vækst, virksomheden har oplevet de seneste to år på 8 %.

En periode, der blandt andet har budt på en række opkøb som den digitale, britiske platform for rådgivere, entreprenører og bygherrer, NBS, og den danske tech-virksomhed, BIM Shark.

Læs mere: 70 pct. hurtigere – ny platform sætter fart på projektbeskrivelserne

Derudover blev Byggefakta Danmark – som en del af Byggfakta Group, der i dag er i 26 lande og tæller mere end 2000 medarbejdere – børsnoteret sidste år:

– Der har virkelig været tryk på, og resultaterne har været imponerende. Vi er inde i en meget stærk udvikling, markedet taget i betragtning, hvor vores unikke data og innovative softwareplatforme har hjulpet mange virksomheder i byggeriet – små som store – i forhold til strategianalyse, øget omsætning, reducerede omkostninger og skabt nye forretningsmuligheder, fortæller Klaus Søe Rylov.

Klar til at tage ‘next step’

Han oplyser videre, at vækstrejsen vil fortsætte, men at Byggefakta nu også er klar til tage ‘next step’, som er at sikre flere virksomheder større stabilitet ved bedre udnyttelse af markeds- og projektdata:

– Vi har nogle fantastiske produkter, som mange allerede nyder godt af. Men vi ønsker at hjælpe og rådgive endnu flere om, hvordan de kan bruge vores data til at optimere forretningen, ligesom vi vil endnu tættere på vores eksisterende kunder og deres specifikke behov.

Mere fakta og nye løsningsorienterede metoder

Klaus Søe Rylov kom til Byggefakta for halvandet år siden, hvor corona lukkede landet, mens byggeriet havde rasende travlt. Mangel på arbejdskraft og materialeleverancer, krigen i Ukraine, inflation og en eskalerende energikrise har siden presset branchen og resulteret i en række af konkurser.

– Det er blevet mere komplekst at drive virksomhed i en i forvejen kompleks branche. Men stadig bliver mange store beslutninger kun truffet på baggrund af tidligere erfaringer og ikke nye informationer og metoder, siger han og uddyber, at uanset virksomhedens størrelse er det helt afgørende at stille sig spørgsmålene:

Hvor er vi, og hvor skal vi hen; hvad er vores strategi, hvilke projekter vil vi være med på, og hvilke projekter skal vi holde os fra; hvilke samarbejdspartnere er gode for os; hvor er vi svage; hvilke byggetyper vækster og hvorhenne mm.

Svarene på spørgsmålene ligger Byggefakta inde med, og de baserer sig på overvågning af mere end 1.200 hjemmesider tilknyttet byggesektoren, mere end 500 artikler i trykte og digitale medier og op mod 1.300 telefonopkald ugentligt til alle relevante aktører i relation til byggeprojekter.

Samlet resulterer det i faktuel viden om over 30.000 historiske samt over 13.000 bygge- og anlægsprojekter fem år frem i tiden.

Byggeriet er et spejl på samfundet og økonomien

Inden sin ankomst til informations- og rådgivningsvirksomheden var Klaus Søe Rylov ansvarlig for Commercial Management, Strategi, Produktudvikling, CRM og Markedsføring i selskaberne YouSee og Telenor. Her var han henholdsvis Vice President for Business Development & Pricing og Chief Market & Product Officer.

Han fortæller, at mødet med byggeriet har overrasket ham meget positivt:

– Det er en imponerende branche, der favner så utroligt bredt og sætter et enormt aftryk på hele samfundet og økonomien. Det er et spejl på landets tilstand og udfordringer, og jeg har den største respekt for branchens aktører, og hvad de udretter. Derfor er det også med stor ydmyghed, at jeg nu skal stå i spidsen for Byggefakta og vores videre vision, der skal styrke hele industrien. Mange klarer sig godt, men vi skal hjælpe endnu flere til at optimere og effektivisere deres forretning.

Fremtiden kræver en robust forretning og rådgivning

Med sin baggrund fra brancher, der over årene er kommet succesfuldt igennem usikre tider, ser Klaus Søe Rylov et stort potentiale i byggeriet:

– Som virksomhed skal man være robust for at modstå fremtidens uforudsigelige udfordringer. Mange styrker deres forretning ved brug af de digitale værktøjer, der eksisterer i dag, og med rådgivning om, hvordan den enkelte forretning styrkes bedst muligt, ser vi ind i en fremtid med færre konkurser, mere vækst og større stabilitet, lyder det fra direktøren.

Relateret indhold