Ballade om tilskud til Aarhus Letbane

Venstre kræver, at staten åbner pengepungen, efter at det er kommet frem, at budgettet for Aarhus Letbane ikke holder.
Letbanen i Aarhus kommer i løbet af de næste par år. Det ligger fast mener alle parter - også selvom projektet er underfinansieret. Foto. Colourbox.
Letbanen i Aarhus kommer i løbet af de næste par år. Det ligger fast mener alle parter - også selvom projektet er underfinansieret. Foto. Colourbox.

Intet tyder på, at regeringen står parat med yderligere økonomisk støtte til en letbane i Aarhus. Projektet er underbudgetteret og er derfor blevet dyrere end ventet. Michael Aastrup Jensen fra Venstre har på den baggrund spurgt transportminister Magnus Heunicke (S) om han vil sammenkalde Folketingets partier med henblik på at efterkomme Aarhus Kommunes anmodning om øget økonomisk støtte.

Han peger på, at det vil bringe statens støtte op på samme niveau som statens støtte til Hovedstadens letbane ved Ring 3, men ministeren afviser med henvisning til, at støtten til letbanen i og omkring Aarhus er på 47 procent, og at det er samme støtteprocent som Odense modtager, mens den Storkøbenhavnske letbane på Ring 3 modtager 40 procent.

Støtteprocenten

– Imidlertid har det vist sig, at det østjyske projekt er underfinansieret, hvorfor jeg selv og mit ministerium de sidste to måneder har holdt en række intensive møder med Aarhus Kommune og Region Midtjylland om projektet. Det står klart, at Aarhus og regionen er parate til at finde deres del af den ekstra finansiering, hvorfor mit arbejde nu går ud på at skaffe ekstrafinansiering fra statens side, således at støtteprocenten på de 47 procent opretholdes, oplyser Magnus Heunicke.

– Hvis det er Venstres holdning, at projektet fortsat skal blive en realitet, kan partiet jo vælge at være med til at tage ansvar for at finansiere fordyrelsen. Alle der vil bidrage konstruktivt til at løse det opståede problem med Aarhus Letbane er selvsagt mere end velkomne, siger ministren.

Vigtigt projekt

Men Michael Aastrup Jensen er ikke tilfreds med svaret:

– Det her er ikke et spørgsmål om procenter men om kroner og øre. Vi skal have en afklaring, og det skal være hurtigt. Letbanen i Aarhus er et projekt af stor vigtighed for hele Østjylland, og vi kan ikke være tjent med, at den ligger brak. Letbanen skal være en realitet, og tilskuddet fra staten må krone- og øre-mæssigt op på samme niveau som sammenlignelige trafikprojekter andre steder i landet. Aarhus Kommune har vist sig villig til at lægge flere penge på bordet, nu må staten vise samme velvillighed. Projektet er blevet dyrere end ventet, og det kan ikke bare standses nu, siger Michael Aastrup Jensen til Dagens Byggeri.

Relateret indhold