Et centralt led i metoden er Cowis egen finansmodel, der kan beregne merafkastet ved grønne og bæredygtige tiltag i byggeriet. Modellen bygger på nye internationale data, der er indsamlet fra flere tusinde projekter i blandt andet Australien, Finland og USA, som dokumenterer, at bæredygtigt nybyggeri sender den kommercielle værdi i vejret, hvis opførelsen af byggeriet har fulgt principperne for social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed. Det oplyser Cowi i en pressemeddelelse.
Højere priser
– Hvis vi kigger på kontorbygninger som eksempel, slår særligt tre parametre ved bæredygtige bygninger igennem som sorte tal på bundlinjen hos investor. Det drejer sig om udlejningsprisen og exitprisen, som ofte er højere, samt liggetiden, der typisk er lavere. Dét reducerer risici i investeringen, og derfor ser vi også, at det er muligt at opnå finansiering med grønne obligationer, som har en rente, der er 0,5 til 0,8 procent lavere end traditionelle obligationer, når byggeriet kan betegnes som bæredygtigt. På baggrund af de internationale forskningsresultater har vi i Cowi således beregnet, at den fremsynede investor kan øge investeringsafkastet i en ny kontorejendom med 10-35 procent, siger projektchef i Cowi, Per Stabell Monby, der er en af udviklerne bag metoden.
Cowis nye investeringsmetode tager afsæt i anerkendte procesmetoder samt finansielle og ingeniørmæssige beregningsværktøjer, der ikke tidligere har været anvendt i kombination.
Øget produktivitet
Beregningerne viser desuden en mulig besparelse for lejeren på 10-20 procent, hvis man i udgangspunktet er villig til at betale få procent mere i leje for de bæredygtige løsninger. Parametre som god luft-, lyd- og lyskvalitet øger nemlig produktiviteten, reducerer sygefraværet og medfører lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger, påpeger Per Stabell Monby, der samtidig understreger:
– I de internationale undersøgelser, vi har taget udgangspunkt i, tages der ikke højde for det potentiale, der ligger i renovering af eksisterende ejendomme eller i at opføre ejendomme fleksibelt og dermed med mulighed for nemme ombygninger. Her ser vi et langt større afkastpotentiale.
Del af strategien
Et af markedets største ejendomsselskaber, Castellum, der råder over mange millioner kvadratmeter erhvervsejendomme i både Danmark og Sverige, har gjort bæredygtighed til en integreret del af sin forretningsstrategi.
– Som virksomhed mener vi, at vi generelt har et ansvar for at agere ansvarligt og gå foran inden for den bæredygtige dagsorden. Men vi tror også på, at det giver os en konkret konkurrencemæssig fordel over for kunderne. Når vi er i stand til at demonstrere over for dem, at vi eksempelvis kan reducere deres driftsomkostninger ved energioptimerende tiltag og ultimativt skabe en bedre forretning for dem, så oplever vi også en villighed til at betale en højere husleje. Samtidig mærker vi effekter i forhold til nemmere genforhandlinger med kunderne, som på sigt også vil medføre en lavere tomgang for vores ejendomme, siger Castellums markedsdirektør i Danmark, Thomas Wenzell Olesen, og fortsætter:
– Der er potentiale for meget mere bæredygtighed i markedet. Vi oplever en støt stigende efterspørgsel fra kunderne, men der er også et behov for, at leverandørerne i højere grad går foran og tilbyder de bæredygtige løsninger og hjælper med at synliggøre den kommercielle værdi for begge parter.