Danske Anlægsentreprenørers direktør, Niels Nielsen, hilser det velkommen, at transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) har nedsat en ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til indretningen af fremtidens infrastruktur.
Danske Anlægsentreprenører har længe efterlyst en mere landsigtet vision og planlægning for den danske infrastruktur, og Niels Nielsen peger på, at det ikke er blevet mindre aktuelt med den digitale udvikling.
– Der er forskellige opfattelser af behovet for udvikling af infrastrukturen. Nogle mener, at der bliver brug for færre veje, mens andre mener, der bliver brug for flere. Det er dog Vejdirektoratets opfattelse, at førerløse biler vil betyde forøgelse i antallet af biler på vejene med 15 procent. Det viser behovet for en ekspertgruppe, der kan komme med velfunderede betragtninger for, hvad den nye teknologi betyder, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.
Uvidenhed
Ministeren beskriver selv situationen som et uvidenhedens vakuum omkring, hvad ny teknologi vil betyde i forhold til folks transportvaner og mobilitet, og den betragtning deler Niels Nielsen.
– Sådan er situationen på mange områder med ny teknologi. Men der er nogle muligheder for at afgive kvalificerede gæt. Og der er det vigtigt at bruge en ekspertgruppe, fordi politikerne skal have de nødvendige input til at kunne træffe de rigtige beslutninger i forhold til den fremtidige infrastruktur. Der er ingen tvivl om, uanset hvilke resultater, ekspertgruppen kommer med, at der er brug for en infrastrukturfond. Den nuværende er ved at løbe tom for penge – der er stadig én milliard kroner i den – men der er brug for, at vi allerede nu begynder at opbygge en ny fond, der under alle omstændigheder bliver brug for, siger Niels Nielsen videre.
Bekymring
Gennem mange år er infrastrukturinvesteringer i Danmark som helhed ikke truffet ud fra fornuftige overvejelser, men alt efter hvor folketingsmedlemmerne i Transportudvalget hører hjemme.
– Noget af det vi ser i øjeblikket, er ret bekymrende, idet statens investeringer i veje falder betydeligt. Over en periode på tre år er der tale om et fald på 57 procent, og det understreger, at vi har brug for at se fremad med en infrastrukturfond, som kan skabe basis for flerårige bindende aftaler. Og når ekspertgruppen med “de lange briller” har gjort sit arbejde færdigt, får vi brug for opfølgende ekspertgrupper, der kan konkretisere, hvordan visionerne udmøntes, og der bliver det eksempelvis Danske Anlægsentreprenører, der skal være med ved bordet, siger Niels Nielsen.