Alle kræfter mobiliseres i kamp for letbane

Det har skabt uro i de berørte kommuner, at en gruppe politikere og borgere forsøger at sætte spørgsmålstegn ved det fornuftige i at gennemføre det københavnske letbaneprojekt.
Trængselsproblematikken er en væsentlig årsag til, at letbanen skal gennemføres, mener Loop City. Visualisering: Hovedstadens Letbane.
Trængselsproblematikken er en væsentlig årsag til, at letbanen skal gennemføres, mener Loop City. Visualisering: Hovedstadens Letbane.

LOOP CITY, der er et samarbejde mellem kommunerne langs Ring 3, Region Hovedstaden, Erhvervsstyrelsen og Transportministeriet har rettet henvendelse til medlemmerne af Folketingets Transport- og Bygningsudvalg for at lægge pres på beslutningsprocessen:

– Trængslen omkring hovedstaden koster årligt samfundet cirka to milliarder kroner, fordi bilisterne spilder over ni millioner timer på at sidde i kø, skriver de med henvisning til tal fra Trængselskommissionens rapport.

Samtidig vil grundene ved letbanens stationer forventeligt opleve værdistigninger på mellem 10 og 20 procent.

Loop City

Trængsel stiger

Det understreges, at trængslen vil stige i takt med, at flere flytter til hovedstadsområdet, og i 2025 vil bilisterne forventeligt skulle bruge cirka 18 millioner timer på at sidde i kø:

– Letbanen langs Ring 3 er et vigtigt element i at mindske trængslen og styrke den kollektive trafik, og vil årligt transportere mange millioner mennesker på tværs af fingrene og øge mobiliteten markant. Samtidig viser erfaringer fra ind- og udland, at letbanen vil virke som en vækstdriver og styrke by- og erhvervsudviklingen i hovedstadsregionen. Det er der brug for, fordi hovedstadsregionen taber konkurrenceevne i internationalt perspektiv. En opgradering af infrastrukturen til en skinnebåren løsning er med til at sikre vækst og investeringer, som kommer hele landet til gode, mener Loop City.

Grunde stiger i værdi

De hævder ligeledes, at byudviklingspotentialet som følge af en letbane er mindst dobbelt så stort som ved en BRT-løsning, idet letbanen forventes at medføre private investeringer for mellem 6 og 13 gange niveauet af anlægssummen:

– Samtidig vil grundene ved letbanens stationer forventeligt opleve værdistigninger på mellem 10 og 20 procent, lyder budskabet.

Greater Copenhagen

Der er støtte fra en række erhvervsvirksomheder. NCC kalder letbanen for helt central for væksten og den grønne omstilling i Greater Copenhagen:

– Og for at vi kan konkurrere med andre byer i Nordeuropa og regionen. Vi må ikke lade denne vækstmulighed gå fra os. I NCC har vi placeret vores nye domicil ved en kommende letbanestation i Gladsaxe, fordi vi ønsker at være fyrtårn i en erhvervsudvikling i området, som vi har en stor forventning til vil komme som følge af letbanen. Vi fik opført Danmarks grønneste kontorhus (DGNB platin), og vi lægger vægt på, at vores medarbejdere i fremtiden kan vælge at lade bilen stå og tage offentlig transport til og fra arbejde skriver direktør Martin Manthorpe fra NCC Building Danmark.

Relateret indhold