Alectia har i dag præsenteret koncernens årsregnskab for 2013, hvor man med et resultat før skat på 5,2 millioner kroner har vendt kursen fra de seneste års underskud. Gennem 2011 og 2012 kom Danmarks femtestørste rådgivende ingeniørvirksomhed ud med henholdsvis minus 21,6 og minus 25,5 millioner, så det er set i det lys et flot regnskab, der følger fint i tråd med de øvrige større virksomheder i branchen.
– Det er et resultat af stor fokus på virksomhedens drift samt transparens i driften – altså at vi tydeligt kan se, hvor vi tjener penge samt hvordan det går på vores projekter, fortæller adm. direktør Jesper Mailind.
Balanceret vækst
Den primære årsag til vendingen er en større fokus på drift inklusiv ordretilgang, ressourceudnyttelse og samt øget fokus på risikostyring. Endvidere har der været en mindre reduktion i de faste omkostninger. Det betød, at antallet af medarbejdere blev reduceret gennem 2013, blandt andet for at sikre en optimal udnyttelse af ressourcerne.
– Fremadrettet er der fokus på at øge forretningsomfanget på en sund og balanceret facon. Vi øger pt. igen bemandingen en smule på grund af øget efterspørgsel specielt i Københavnsområdet, siger han.
Effektiv transformation
Alectia-gruppens nettoomsætning steg i 2013 med knap 6 millioner kroner og er for hele året landet lige over 600 millioner kroner. Gruppens egenproduktion steg med 21,1 millioner kroner til 517,4 millioner, svarende til en vækst på 4,2 procent i forhold til året før.
Jesper Mailind overtog direktørstolen i begyndelsen af 2013 med den opgave at få Alectia tilbage på ret kurs. Fokus blev lagt på at øge produktiviteten og nedbringe omkostningerne, og en effektiv transformation af selskabet blev påbegyndt i 2013.
– Vi har påbegyndt en effektiv transformation af selskabet, lagt en ny strategi, styrket vores ledelseskompetencer på flere poster og iværksat en række initiativer, der skal sikre, at Alectia er og vedbliver at være en profitabel virksomhed. Vi har fuldført og vundet mange vigtige opgaver, opdyrket en række nye kunderelationer og styrket samarbejdet med vores key accounts. Samtidig har vi vundet indpas på en række nye områder, der er strategisk vigtige for os. Jeg glæder mig over de flotte resultater, vi har skabt i 2013 og ser frem til at fortsætte arbejdet i 2014, skriver Jesper Mailind i årsregnskabet.