Mangler ladestationer til ellastbiler. Nu etablerer IBF sin egen

Ladeinfrastrukturen skal udbygges, før store virksomheder som IBF skifter til ellastbiler. Nu etablerer betonproducenten sin egen offentlige elladestation til lastbiler i Ejby på Fyn.
Dronefoto af to mænd på et opgravet stykke jord. Bag dem står en gul gravko
Ladestationen i Ejby bliver anlagt og finansieret af IBF. Eltel og Kempower er med på projektet som leverandører. Her mødes afdelingsleder hos IBF, Heine Holten (tv.) og Head of eMobility Torben Neldeberg Almlund fra Eltel på pladsen, hvor de to offentlige 400 kW-lynladere skal placeres.

Hvad gør man som CO2-tung virksomhed, hvis man har mere end 200 dieseldrevne lastbiler, som man på sigt gerne vil skiftes til el- eller brintlastbiler? Og der pt. kun er otte offentligt tilgængelige ladestationer til ellastbiler i Danmark?

Man gør som betonproducenten IBF og etablerer en offentlig ladestation til lastbiler centralt i landet. IBF har valgt Ejby på Fyn, hvor virksomheden har fabrik. Ladestationen får to 400 kW-lynladere og placeres ca. 1 minuts kørsel fra motorvejsafkørsel 56.

Læs også

Ladeparker for 760 mio. kroner sendes i udbud

Afdelingsleder i IBF Ejby, Heine Holten, siger:

– Opstilling af lynladere rundt om i landet er alfa og omega for, at det kan lade sige gøre og betale sig for vognmændene at konvertere til el-lastbiler, og den udvikling vil vi gerne hjælpe på vej.

Store investeringer i ellastbiler forude

Langt det meste af CO2-udledningen fra IBF kommer fra råvarerne til produkterne. Cement er et meget CO2-tungt materiale, men transport udgør også en tung post i betonvirksomhedens klimaregnskab.

Derfor ønsker IBF-koncernen på sigt at skifte de over 200 dieseldrevne lastbiler til el, brint eller andre bæredygtige teknologier. En ellastbil koster dog væsentlig mere end en diesellastbil, så for IBF kræver omlægningen store investeringer.

To mænd giver hånd under armen på en gul gravko
Heine Holten fra IBF (tv.) og Torben Neldeberg Almlund fra Eltel er enige om, at transportbranchen er udfordret ifht. den grønne omstilling. De sætter nu alle sejl til for at hjælpe branchen på vej sammen med Kempower, der leverer hardware til projektet.

– I første omgang er det planen at investere i et mindre antal betonkanoner på el. En betonkanon har nemlig den fordel, at de i forvejen har en max rækkevidde på ca. 1 times kørsel pga. varens konsistens. Dermed kan betonkanoner let nå både ud og hjem på en enkelt ladning, forklarer Heine Holten.

Strategisk velvalgt placering

Ladestationen på Fyn får IBF imidlertid ikke selv glæde af, når de første betonkanoner på el er købt, for IBF har ingen produktion af fabriksbeton på Fyn. Dermed kommer betonkanonerne ikke lige forbi den nye ladestation.

Læs også

Udvider med 600.000 m2 – bliver Danmarks største logistikcentrum

På sigt er placeringen imidlertid strategisk velvalgt, når de almindelige lastbiler, som fragter færdigvarer ud på tværs af regioner, bliver konverteret til el.

Ladestationen, der vil kunne anvendes af både lastbiler og personbiler, forventes at åbne i starten af 2025. Betaling bliver via Dankort eller en appløsning. For vognmænd bliver det muligt at lave en firmaaftale med ladebrik, oplyser IBF.

Relateret indhold