Hvornår havde du sidst en virkelig god oplevelse i en butik? Og hvad var det, der gjorde den god? Som regel skyldes det en kombination af, at dit problem blev løst, og at du blev mødt af en medarbejder, der både mestrer sit fag og formår at skabe en personlig og nærværende kundeoplevelse.
Det lyder enkelt, men det er langt fra let. Lige så hurtigt kan de fleste af os komme i tanke om oplevelser, der ikke levede op til forventningerne.
I 2024 omsatte detailhandlen for omkring 418 mia. kroner, og ved årets udgang var ca. 234.000 danskere ansat i branchen. Alligevel fylder den forbløffende lidt i debatten om fremtidens arbejdsmarked og kompetencebehov, og det er et problem.
Dagens Byggeri: Grøn omstilling kræver stærke virksomheder – ikke større byrder
Et hurtigt blik på min yndlings-AI viser, at kun 10–20 % af unge vælger en erhvervsuddannelse. Ifølge den seneste analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd falder størstedelen fra inden for de første 15 måneder.
Det skaber udfordringer for både håndværk og handel. Og det er problematisk, når gode kundeoplevelser og håndværksmæssig kvalitet er konkurrenceparametre for mange virksomheder.
Retail er under forandring
Detailhandel bliver ofte overset i debatten om fremtidens arbejdsmarked og kompetencer. Det er selvfølgelig essentielt at fokusere på akademiske uddannelser, digitale færdigheder og innovative iværksætterrejser. Men det er ikke enten/eller. At noget fremhæves som vigtigt i fremtiden, betyder ikke, at andre områder ikke også er vigtige.
Retail er under forandring, og særligt teknologi spiller en større og større rolle. De færreste af os kan nok forestille os en virkelighed, hvor vi ikke handler i butikker. Som teknologi fylder mere, bliver netop den menneskelige dimension af nærvær og personliggørelse i rådgivning afgørende for kundeoplevelsen. Valget mellem teknologi og mennesker bliver derfor ikke et enten/eller, men både/og.
Kære politikere: Løs boligkrisen – uden at forværre klimakrisen
Kompetente medarbejdere er dermed stadig afgørende for at drive succesfulde butikker og for mange menneskers levebrød og karrierer. De holder hjulene i gang i butikker over hele landet og er med til at udvikle forretning og oplevelser. Men de forbliver kun dygtige og tiltrækker nye talenter, hvis vi også anerkender deres potentiale, kompetencer og indsats.
Retail bygger brand
Det er i mødet mellem medarbejder og kunde, at en virksomhed for alvor viser sit ansigt – sit brand. Loyalitet skabes i detaljen, i rådgivningen og i relationen. Det kræver faglighed, personlig indsats og løbende træning og udvikling.
Vores butikskollegaer i Flügger er hver dag i kontakt med både professionelle håndværkere, boligejere og kunder med vidt forskellige behov. De skal have solid viden, situationsfornemmelse og evnen til at balancere service, rådgivning, salg og faglighed.
Efter DR-udsendelse om lærlinge: Forstemmende på flere måder
Derfor ser vi i Flügger retail som en kernekompetence i vores forretningsmodel. Det er afgørende, at vores kolleger er veluddannede, velforberedte og klædt på til opgaven. Vi investerer målrettet i træning, fordi det er forudsætningen for, at vi kan levere de oplevelser, vi ønsker, at kunderne møder i vores butikker.
Ikke bare noget man “står i”
Retail er ikke bare noget man “står i”, mens man venter på noget andet. Det er både en karrierevej og en kompetenceopbyggende branche med muligheder for udvikling, ansvar og indflydelse.
Mange starter i butikken og bevæger sig videre til andre kommercielle roller inden for salg, service, ledelse eller videre ind i koncernens øvrige funktioner. Vi har også mange, der kommer fra malerfaget og opbygger kompetencer inden for salg, retail, service og teknisk rådgivning.
Vi er stolte af, at mange bliver i vores butikker i mange år, hvor de kontinuerligt bygger relationer og udvikler deres rådgivning inden for malerfaget.
Vi glæder os over dagens EU-dom om mindsteløn
Retail kræver dyb forståelse for mennesker, produkter og forretning, for problemløsning, ledelse, samarbejde og kommunikation. Branchen er under spændende udvikling, og vi fremmer udviklingen, når vi anerkender gode kundeoplevelser, grundig rådgivning og fortsætter med at investere i udviklingen af både mennesker, ledelse og teknologi.
