To entreprenører deler drift af statsvejene frem til 2029

Terranor og Forstas har vundet Vejdirektoratets store vejdriftsudbud, der dækker 3.828 km statsvej. Genganger er Terranor, der skal varetage fire af fem områder.
Fra 2026 til 2029 skal Terranor og Forstas tage sig af blandt andet græsslåning, beskæring, drift af afvandingssystemer og generelt tilsyn med statsvejene. Foto: Vejdirektoratet

De to driftsentreprenører Terranor og Forstas er løbet med Vejdirektoratets nye fireårige rammeaftale for vejdrift, der træder i kraft i 2026. Terranor får fire af de fem delkontrakter, mens Forstas får ansvaret for driften i Syddanmark.

De nye aftaler dækker perioden fra 2026 til og med 2029 og er opdelt i fem geografisk afgrænsede delkontrakter: To i Norddanmark, én i Syddanmark og to i Østdanmark.

Læs også

Ugens udbud: Inspektion af Ny Storstrømsbro og 62 mio. kr. til modernisering af Nyager Skole

Opgaverne omfatter blandt andet græsslåning, beskæring, drift af afvandingssystemer og tilsyn med statsvejene – i alt 3.828 km – inden for nedenstående fagområder:

  • Grøfter, rabatter og bassiner
  • Brønde og ledninger
  • Tavler og kantpæle
  • Græs
  • Beplantning
  • Renhold
  • Brolægning
  • Vildthegn
  • Vejmandstilsyn

Har ønsket flere vejdriftsleverandører

Terranor har de seneste fire år haft samtlige driftsopgaver, men i det nye udbud har Vejdirektoratet indført en begrænsning, så én leverandør maksimalt kan få tildelt fire delkontrakter.

Læs også

Investerer yderligere i logistik: Nrep opfører 37.000 kvm logistikcenter

– Med det seneste udbud har vi ønsket at brede det lidt mere ud og understøtte muligheden for at få flere vejdriftsleverandører. Derfor har interesserede entreprenører godt kunnet byde ind på alle fem delkontrakter, men de har denne gang højest haft mulighed for at blive tildelt fire af delkontrakterne, siger Anja Ernfelt Poulsen, senior projektleder i Vejdirektoratet.

Nyt fokus i udbudsmaterialet

Udover en mere åben konkurrencestruktur har Vejdirektoratet skærpet kravene til biodiversitet og arbejdsmiljø.

Læs også

To stærke hold kæmper om at forme Køges nye underføring

– Siden det sidste vejdriftsudbud har vi i Vejdirektoratet øget vores fokus på både biodiversitet og arbejdsmiljø endnu mere. Derfor er der i aftalegrundlaget flere nye elementer, der understøtter biodiversiteten, og der er blevet stillet mere klare krav i forhold til at sikre arbejdsmiljøet, siger Anja Ernfelt Poulsen.

Relateret indhold