De to driftsentreprenører Terranor og Forstas er løbet med Vejdirektoratets nye fireårige rammeaftale for vejdrift, der træder i kraft i 2026. Terranor får fire af de fem delkontrakter, mens Forstas får ansvaret for driften i Syddanmark.
De nye aftaler dækker perioden fra 2026 til og med 2029 og er opdelt i fem geografisk afgrænsede delkontrakter: To i Norddanmark, én i Syddanmark og to i Østdanmark.

Ugens udbud: Inspektion af Ny Storstrømsbro og 62 mio. kr. til modernisering af Nyager Skole
Opgaverne omfatter blandt andet græsslåning, beskæring, drift af afvandingssystemer og tilsyn med statsvejene – i alt 3.828 km – inden for nedenstående fagområder:
- Grøfter, rabatter og bassiner
- Brønde og ledninger
- Tavler og kantpæle
- Græs
- Beplantning
- Renhold
- Brolægning
- Vildthegn
- Vejmandstilsyn
Har ønsket flere vejdriftsleverandører
Terranor har de seneste fire år haft samtlige driftsopgaver, men i det nye udbud har Vejdirektoratet indført en begrænsning, så én leverandør maksimalt kan få tildelt fire delkontrakter.

Investerer yderligere i logistik: Nrep opfører 37.000 kvm logistikcenter
– Med det seneste udbud har vi ønsket at brede det lidt mere ud og understøtte muligheden for at få flere vejdriftsleverandører. Derfor har interesserede entreprenører godt kunnet byde ind på alle fem delkontrakter, men de har denne gang højest haft mulighed for at blive tildelt fire af delkontrakterne, siger Anja Ernfelt Poulsen, senior projektleder i Vejdirektoratet.
Nyt fokus i udbudsmaterialet
Udover en mere åben konkurrencestruktur har Vejdirektoratet skærpet kravene til biodiversitet og arbejdsmiljø.

To stærke hold kæmper om at forme Køges nye underføring
– Siden det sidste vejdriftsudbud har vi i Vejdirektoratet øget vores fokus på både biodiversitet og arbejdsmiljø endnu mere. Derfor er der i aftalegrundlaget flere nye elementer, der understøtter biodiversiteten, og der er blevet stillet mere klare krav i forhold til at sikre arbejdsmiljøet, siger Anja Ernfelt Poulsen.