Statens bygherre vil bygge på tillid, lønsomhed og sund fornuft

Bygningsstyrelsen anvender deres nyudviklede "New Partnering-model" på udbuddet af hovedentreprisen på Aalborg Universitets nye bygning Science & Innovation Hub. Håbet er, den vender op og ned på branchen.
Når AAU Science Hub skal bygges bliver det efter Bygningsstyrelsens ny aftalemodel "New Partnering". Illustration: COBE.
Når AAU Science Hub skal bygges bliver det efter Bygningsstyrelsens ny aftalemodel "New Partnering". Illustration: COBE.

Partneringmodel

  • Er en budgetmodel, der adskiller entrepriseudgifter og entreprenørens fortjeneste og indebærer åbne bøger.
  • En incitamentsstruktur med fælles målsætninger, hvor bonusser udgør tæt på halvdelen af entreprenørens samlede profitmulighed.
  • En implementering af en samarbejdsaftale inden projektering, som blandt andet indeholder en kortlægning af interesser.
  • En allokering af en uvildig proces- og byggeledelse samt mulighed for etablering af et projektkontor.
  • Og endelig et kvalitetskatalog, hvor parterne enes om kvalitetsniveauer samt en bygbarhedserklæring.

Succeserne stod ikke just i kø for Bygningsstyrelsen for et par år siden. Tværtimod.

Efter en mindre katastrofe med Mærsk Tårnet gik det siden helt galt i forhold til Niels Bohr-bygningen. Her klokkede den spanske ventilationsleverandør Inabensa så meget i det, at hele projektet bliver godt en milliard kroner dyrere end først beregnet. Og det har nu fået den statslige bygherre til at reagere – med mere kontrol, kunne man spørge? Til en vis grad, svarer projektchef i Bygningsstyrelsen Lisa Sørensen: Men man vil også arbejde målrettet på at vende skuden og nøgleordet er tillid.

– Vi har valgt en ny måde at gøre tingene på. Vi kalder det “New Partnering”. Byggebranchen er præget af mistillid. Mange bruger mere tid på at fraskrive sig ansvaret for projekterne i stedet for at få dem i mål på bedste vis. Det vil vi gøre op med, siger hun.

At kende udgangspunktet

Projektchefen oplyser, at det helt centrale i den nye strategi er samarbejde.

Entreprenørerne har et fokus. Bygningsstyrelsen et andet. Og at kalibrere de to i en atmosfære af mistillid er grænsende til det umulige – derfor skal kortene på bordet med det samme. Bygningsstyrelsens kriterier har nemlig udviklet sig. Målet er ikke “billigst mulig” og “hurtigst muligt”.

– Vi har nogle bevillingsforhold og beslutningsgange, som kan være svære for en entreprenør at forstå. Vi skal blive bedre til at udtrykke vores helt grundlæggende ambition: At få mest kvalitet for pengene, siger Lisa Sørensen og tilføjer:

– Vi har udviklet modellen i erkendelse af, at vi gerne vil flytte branchen i en ny retning, hvor vi samarbejder i stedet for at slås. Det andet, er der ingen, som tjener på – udover måske lige advokaterne, siger projektchefen.

Penge for at gøre godt

I “New Partnering” er et vigtigt element: Pengene. De skulle gerne blive flere for entreprenøren.

Lønsomhed er nemlig ikke noget, som præger branchen trods masser af travlhed. Det har medført, at flere leder efter andre indtægtskilder, siger Lisa Sørensen.

– Vi ønsker at fjerne det lidt ærgerlige incitament, som har været indljeret i udbudskontrakterne i mange år. Nemlig at muligheden for ekstra indtjening udelukkende findes som følge af enten ekstraregninger eller et lavere kvalitetsniveau, siger hun og uddyber:

– Vores samarbejdspartnere må gerne tjene de penge de skal – så længe vi står med det bedste resultat efter et godt forløb. Med New Partnering åbner vi op for et scenarie, hvor entreprenøren kan fordoble sin fortjeneste, hvis de opfylder en række foruddefinerede succeskriterier, siger hun.

Ikke uden kontrol

Men pengene står ikke alene. Trods mere tillid hører der også kontrol til. Det sker eksempelvis ved, at Bygningsstyrelsens kvalitetssikringsteam og en række andre supportfunktioner følger projektet tæt. Men vil desuden benytte en udvidet analyse af projekternes nøglepersoner, som skal varetage kontakten mellem bygherre og entreprenør.

– Det er vores erfaring, at succes på et projekt er meget personafhængig. Vi er blevet skarpere på at vurdere nøglepersonerne. Det sker for eksempel ved hjælp af en personlighedstest-light, så vi sikrer gemyt matcher de fornødne kompetencer, siger Lisa Sørensen og indrømmer, at man kan tale om sund fornuft. Man er nemlig også begyndt at se mere kritisk på, hvilken type referencer (tidligere projekter) entreprenørerne har medvirket på – eksempelvis om de har erfaring med lignende samarbejdsformer.

– Du kan godt sige, at det basalt set er sund fornuft. Men jeg mener, at markedet nu er nået til en erkendelse, der muliggør New Partnering: At enten vinder alle, eller også vinder ingen.

Jeg mener, at markedet nu er nået til en erkendelse, der muliggør New Partnering: At enten vinder alle, eller også vinder ingen.

Relateret indhold