Rapport: Spild, fejl og dårlig koordinering snupper op til 30 % af branchens omsætning

Spildet i byggeriet er enormt, viser ny rapport, som Build står bag. Løsningerne skal ligge så tæt på virksomhedernes dagligdag som muligt.
En blå container med et bjerg af afskårne træplader. I baggrunden 3 nåletræer.
Spild opstår bl.a., når kommunikationen og koordineringen halter og der begås fejl i forbindelse med nybyggeri og renovering. Foto: Getty Images

Siden marts har Dansk Håndværk afholdt en række workshops, hvor håndværkerne i små og mellemstore virksomheder har kunne lære, hvordan de kan minimere de fejl i byggeprocessen, som fører til unødig brug af materialer og tid, når der bygges og renoveres.

Siden har håndværksmestre fra hele landet arbejdet sammen om at identificere og finde løsninger til, hvordan de kan minimere fejl i byggeprocessen.

Går glip af 10-30 %

Nu skydes andet trin i forløbet i gang. Efter ønske fra deltagerne har Dansk Håndværk inviteret seniorforsker Niels Halvor Bertelsen fra Build på Aalborg Universitet til at holde et oplæg.

Viden om spild:

Hvis målet i den grønne omstilling skal opfyldes, kræver det en ændring af byggeriet fejl- og spildkultur.

Forebyggelse af fejl og spild ved systematisk fejllæring vil gavne både den økonomiske og grønne bundlinje.

Spild i byggeriet udgør ifølge en undersøgelse fra Build mellem 10 og 30 % af branchens omsætning.

Byggeriet og produktion af byggematerialer står til sammen for omkring 12 % af Danmarks CO2 udledning.

Kilde: Dansk Håndværk

Han har deltaget i udarbejdelsen af den omfattende rapport. Den har påvist, at man på grund af fejl, manglende kommunikation imellem aktørerne i et byggeprojekt og dårlig koordinering af arbejdsprocesserne hvert år spilder, hvad der svarer til mellem 10 og 30 % af branchens samlede omsætning.

Læs også

Dansk Håndværk vil frede håndværkerfradraget i mindst 10 år

– Aalborg Universitet og Build er jo blevet flagskibet i den forskning, som kan hjælpe os med at effektivisere byggeriet. På kickoffmødet i marts havde deltagerne mange spørgsmål til rapportens kortlægning af spild. Derfor giver vi dem nu direkte mulighed for at drøfte problemerne med en af dem, der ved allermest om de hårde fakta bag tallene, forklarer Dansk Håndværks direktør Morten Frihagen.

Håber på konkrete løsninger

På mødet får håndværksmestrene også mulighed for at udveksle de erfaringer, de har gjort siden den første workshop i marts. Formålet er nemlig at holde løsningsforslagene så tæt på virksomhedernes dagligdag som muligt.

Morten Frihagen
Dansk Håndværks direktør Morten Frihagen håber, de deltagende håndværksmestre har fundet konkrete løsninger på at undgå spild i byggeriet. Og at de vil dele den nye viden med deres kollegaer.

Ved at udveksle viden om både årsager og løsninger, håber Dansk Håndværk, at de kan hjælpe virksomhederne med at opbygge rutiner, som kan styrke deres økonomiske bundlinje. Samtidig vil branchens klimaaftryk blive reduceret.

Læs også

Kunstig intelligens kan være dødsstødet til byggeriets vanetænkning

– Siden vores første møde har håndværksmestrene jo været en del af diverse byggeopgaver, og jeg er sikker på, at problemstillingen har ligget i baghovedet hos dem. Så når vi nu mødes igen, regner jeg med, at deltagerne har bemærket flere dagligdags situationer, hvor der opstår spild. Men jeg håber også, at nogle har fundet konkrete løsninger, som andre kan have glæde af, siger Morten Frihagen.

Netværksmødet om fejl og spild i byggeriet afholdes hos Dansk Håndværk den 4. september, men sendes også live online.

Relateret indhold