Skole i Aarhus er Årets skolebyggeri 2016

På Nohrcon's "Konference om fremtidens skole og læringsrum" er Frederiksbjerg Skole i Aarhus kåret til Årets skolebyggeri 2016.
Frederiksbjerg Skole i Aarhus er "Årets skolebyggeri 2016". Foto: Henning Larsen Architects.
Frederiksbjerg Skole i Aarhus er "Årets skolebyggeri 2016". Foto: Henning Larsen Architects.

Frederiksbjerg Skole

  • Bygherre: Aarhus Kommune
  • Arkitekt: Henning Larsen Architects A/S, GPP Arkitekter, Møller & Grønborg, Kari Moseng
  • Entreprenør og ingeniør: Hoffmann A/S, Niras A/S
  • Bygherrerådgivere: Cowi, Pluskontoret Arkitekter, Schønherr Landskab, Learning Spaces

Nohrcon satte igen i år fokus på de gode eksempler på nye og nyrenoverede skoler på konferencen “Fremtidens skole og læringsrum”, hvor Frederiksbjerg Skole løb med prisen for Årets skolebyggeri 2016. En jury bestående af uafhængige eksperter vurderede alle de indkomne forslag, og fem projekter blev udvalgt og sat til offentlig afstemning i de seneste par uger. Det skriver Nohrcon i en pressemeddelelse.

De 5 nominerede projekter til prisen for Årets skolebyggeri 2016 var Vibenshus Skole i København Ø, Sophieskolen i Nykøbing Falster, Frederiksbjerg Skole i Aarhus C, Vestegnen HF og VUC i Rødovre, UCC Campus Carlsberg i København V.

Frederiksbjerg Skole er i øvrigt den første skole, der er bygget i Aarhus Midtby i mere end 100 år. Visionen var at skabe fremtidens skole og gøre den til kernen i et sammenhængende børne- og ungemiljø i Aarhus midtby. 900 børn har fået en hverdag i nye og moderne rammer, der understøtter pædagogiske tanker med klar reference til sidste års skolereform.

Der er således gjort op med traditionelle klasselokaler, sat fokus på brugerne og det omgivende samfund, og skabt rum til bevægelsesaktiviteter både inde og ude – et tydeligt “bevægelses-DNA” i hele byggeriet.

Plads til udfoldelse

Juryen udtalte blandt andet følgende om Frederiksbjerg Skole i forbindelse med nomineringen:

“Det er en stor kvalitet, at arkitekturen tager skolereformen på ordet og forløser dette aspekt. Skolen har taget bevægelse indendørs, men samtidig skabt plads til udfoldelse udvendigt på trods af de trange rammer. Mulighed for – og ansporing til – forskellige former for bevægelse er nærværende i bygningen. Dels via indkig til rum og sale – og kig ud på forskellige udendørs baner. Skolen har et kompakt design, der alligevel har spændende former for at tilpasse sig sin placering midt i byen. For eksempel er ankomstløsningen godt tænkt og forløst – den skaber en luftighed i et tæt område. Der er valgt kendte, robuste løsninger og overflader, der ikke vil give bygherren udfordringer de kommende år.”

Borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard (S), er ikke overraskende tilfreds med kåringen.

– Det er en rigtig glædelig nyhed, at Frederiksbjerg Skole er kåret som Årets Skolebyggeri 2016. Det er første gang siden 1911, vi har bygget en ny skole i Aarhus Midtby og der er lagt mange kræfter i, at byggeriet ikke alene skulle opfylde alle de krav, der kan stilles til en moderne skole, men også være et attraktivt omdrejningspunkt for hele bydelen og vægte blandt andet bæredygtighed, fritidsbrug og grønne arealer. Prisen er med til at understrege hvor godt projektet er lykkedes med både at skabe rammerne for et helt unikt skole- og børnemiljø og et enestående byggeri, hvor funktionalitet og arkitektur glider smukt sammen med det omkringliggende byrum, siger han.

Byggeriet er indrettet, så der er mulighed for bevægelse indendørs. Foto: Henning Larsen Architects.
Byggeriet er indrettet, så der er mulighed for bevægelse indendørs. Foto: Henning Larsen Architects.

Relateret indhold