Se tunnelelementernes rejse: Aarsleff vinder udbud på udsigtspunkt

Aarsleff har vundet det udskudte udbud på opførelsen af den 217 meter lange Pilen, der vil give besøgende første parket til udsejlingen af tunnelelementerne ved Femern Bælt.
Det 217 meter lange udsigtspunkt ved Femern Bælt-byggeriet forventes at stå klar til at modtage besøgende senest i begyndelsen af 2025. Pilens højeste punkt bliver 24 meter over landskabet. Visualisering: Arup
Det 217 meter lange udsigtspunkt ved Femern Bælt-byggeriet forventes at stå klar til at modtage besøgende senest i begyndelsen af 2025. Pilens højeste punkt bliver 24 meter over landskabet. Visualisering: Arup

Det nye, unikke udsigtspunkt Pilen, der skal tilbyde en spændende udsigt over Femern Bælt-tunnellens byggeplads, tunnelfabrikken og lokalområdet, skulle egentlig have stået færdig i 2024, men jordbundsforholdene ville det anderledes.

Bygherren Femern A/S besluttede derfor at udarbejde et revideret udbudsmateriale. Det udbud har Aarsleff nu vundet i kamp med fire andre bydere.

Adm. direktør i Aarsleff-koncernen, Jesper Kristian Jacobsen, er sikker på, at udsigtspunktet vil blive godt besøgt, og håber, at det kan være med til at gøre unge mere interesserede i bygge- og anlægsbranchen.

– Det er på alle måder en imponerende byggeplads, og som partner i FLC er vi i Aarsleff også glade for, at områdets mange besøgende, men også naboerne, nu får mulighed for at følge bedre med i tunnelbyggeriet. Derudover håber vi naturligvis også, at kigget ind på byggepladsen kan bidrage til at vække interesse for bygge- og anlægsbranchen hos næste generations piger og drenge, siger han.

Læs også: Bliv TunnelTalent: Femern åbner byggepladsen for skoleelever

Som en stor kompasnål

Udover at give de besøgende en bedre udsigt til arbejdet på den 18 kilometer lange sænketunnel, skal et besøg på platformen også være en oplevelse i sig selv. Platformen bliver gradvist stigende over 217 meter, den samme længde som et af de elementer, som tunnelen bliver bygget med, og slutter i en spids i retning mod Tyskland.

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte på dansk side i 2020. Her tunnelportalen, som vil kunne ses fra Pilen. Femern Bælt-forbindelsen forventes at blive taget i brug i 2029.
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte på dansk side i 2020. Her tunnelportalen, som vil kunne ses fra Pilen. Femern Bælt-forbindelsen forventes at blive taget i brug i 2029.

Arkitekt Kristian Winther fra rådgivningsvirksomheden Arup, der står bag udsigtspunktet, forklarer om tankerne bag Pilen:

– Pilens koncept har sit udgangspunkt i den direkte og kontinuerlige forbindelse mellem Danmark og Tyskland. Formen er som en stor kompasnål med til at vise de besøgende, hvor tunnelen kommer op på den tyske side. Arkitekturen er også inspireret af kystlandskabets store vidder, og den grønne bevoksning på Pilen er med til at sikre biodiversitet i området.

Mange milepæle forude

Fra Pilen, der bliver opført på indvundet land med materiale fra udgravningen af tunnelrenden i Femern Bælt, vil besøgende kunne følge med i udsejlingen af tunnelelementerne, byggeriet af tunnelportalen og den kommende vej- og jernbaneforbindelse ind i landet.

– Femern-projektet har passeret mange vigtige milepæle, og der venter endnu flere forude i takt med, at tunnelen tager form. Det skaber en naturlig nysgerrighed hos folk, der ønsker at opleve byggeriet tæt på, siger Henrik Vincentsen, adm. direktør i Femern A/S.

Byggeriet af den nye udsigtsplatform forventes at begynde i 2024 og stå færdig senest i begyndelsen af 2025.

Relateret indhold