Roskilde Festival: Fra tomme græsmarker til Danmarks fjerdestørste by

Hvert år bygges en hel festivalby op fra bunden med rum i forskellige skalaer og med rum til nysgerrighed, fest, pause og mange typer af fællesskaber - til inspiration for fremtidens byudvikling.
Flokkr er campingpladsens moderne kulturhus med plads til debatter mellem festivaldeltagere, unge debattører, aktivister og kunstnere. Foto: Jacob Schjørring Jensen.
Flokkr er campingpladsens moderne kulturhus med plads til debatter mellem festivaldeltagere, unge debattører, aktivister og kunstnere. Foto: Jacob Schjørring Jensen.

– Roskilde Festival er et gigantisk levende bylaboratorium. En festivalby, som hvert år genopfinder sig selv. Den mulighed har normale byer ikke, fortæller Signe Brink Wehl, kunstfaglig chef hos Roskilde Festival, der i otte dage om året omdannes til Danmarks fjerdestørste by med en befolkningstæthed dobbelt så stor som i Mumbai.

– I en by flytter man ikke pludselig shopping-gaden til den anden ende af byen, eller bytter rundt på to bykvarterer. I festivalbyen kan vi starte forfra hvert eneste år, og vi kan eksperimentere og lære af vores fejl. Den viden kan vi tage med os ud i samfundet og bruge i udviklingen af fremtidens byer, uddyber Signe Brink Wehl.

Fællesskab til udfoldelse og nytænkning

Hos Roskilde Festival arbejder frivillige året rundt på at udvikle byen med alt, hvad det indebærer af infrastruktur, arkitektur og byrum, handelsliv, foreningsliv, kunst og kultur.

Festivalområdet strækker sig over ca. 2.500.000 m2, hvilket svarer til 350 fodboldbaner. Gennemsnitsalderen er 24 år, og 19 % er nye 'borgere' deltager for første gang. 92 % overnatter på festivalen, og deltagerne opsætter ca. 50.000 telte i campingbyen.
Festivalområdet strækker sig over ca. 2.500.000 m2, hvilket svarer til 350 fodboldbaner. Gennemsnitsalderen er 24 år, og 19 % er nye ‘borgere’ deltager for første gang. 92 % overnatter på festivalen, og deltagerne opsætter ca. 50.000 telte i campingbyen.

Målet er at skabe et fællesskab, hvor beboerne kan udfolde sig, tænke nyt og lade sig inspirere – af byen og hinanden.

– Et helt konkret eksempel er Bazar-området; et handelsområde på festivalpladsen, hvor alt er bygget op efter vores principper for cirkulært byggeri. Områdets gennemgående fokus på genbrug og genanvendelse er med til at inspirere til at bygge mere cirkulært i fremtiden, både på festivalen men også uden for festivalhegnet, fortæller Signe Brink Wehl og fortsætter:

– En anden måde, vi inspirerer på, er, når vi giver kunsten plads, og lader kunstneren Katharina Grosse skabe et 2.400 m2 stort farverigt kunstværk og dansegulv i det bakkede landskab, som indbyder til bevægelse og interaktion mellem deltagerne. Eller når kunstneren Claudia Comte rejser 16 kæmpestore træstammer, som tilsammen danner ordene og værket ‘Me We’, der giver mulighed for reflektion og samtidig fungerer glimrende som pejlemærke i campingområdet.

Workshops og understanding

På årets festival kan man bl.a. opleve Det Cirkulære Laboratorium, hvor unge iværksættere skaber og tester nye grønne løsninger til fremtidens byer. Derudover er der workshoppen ‘Imagined Futures’ med Smidt Hammer Lassen Architects, hvor unge får mulighed for at drømme og finde kreative ideer til, hvordan fremtidens fødevaresystemer kan se ud. Og i camping East afholdes årets Sustainability Challange i samarbejde med Velux, IDA og DTU, hvor unge studerende giver deres bud på fremtidens bæredygtige camp

Blandt udvalgte værker kan nævnes det 8 meter høje og 15 meter lange kunstværk ‘Work No. 2630 Understanding’, der lyser festivalnatten op og kalder på håb og forståelse i en tid, der er svær for mange. Platform er festivalens nye scene skabt til hybridformater og til nysgerrig, pirrende, og grænsesøgende kunst og musik – f.eks. vil kunstneren Lars Greve/Resonerende Rum sætte lyd til platform og få den til at vibrere sammen med lokale foreninger i Roskilde.

Flokkr, som er campingpladsens moderne kulturhus med plads til debatter mellem festivaldeltagere, unge debattører, aktivister og kunstnere, har i år fået en make-over i form af en ny utopisk identitet skabt af Baum og Leahy. Og nær Flokkr-scenen skaber Alex/Alexandra Jönsson kunstværket Safer House; et utopisk ‘safe space’, som skal undersøge adfærd og omsorg i midlertidige fællesskaber.

I Gårdhaven kan man opleve en kunstinstallation skabt af det tyske kunstkollektiv Tusca7, som handler om kompost. Her kan man være med til at skabe den perfekte ‘kompost-restaurant’ for de mikroskopiske medborgere på Roskilde Festival.

Relateret indhold