Letbaner har fået et comeback i store dele af verden de seneste år, og nu har Rambøll vundet en stor kontrakt på en 25 kilometer lang bane fra det østlige Helsinki til Espoo, som ligger vest for den finske hovedstad.
Det samlede projekt vil ifølge kunden, Helsinki og Espoo kommuner, koste op mod 275 millioner euro, svarende til godt to milliarder danske kroner.
Rambøll skal stå for designet sammen med partnerne Sito og VR Track; den del beløber sig til 160-180 millioner kroner.
Erstatter travl busrute
Den såkaldte Jokeri-linje forventes at transportere mere end 100.000 passagerer dagligt inden 2040 i et hastigt voksende bolig- og erhvervsområde.
Letbanen vil erstatte den nuværende busrute 550, der er den travleste i Helsinki-regionen, og som ikke kan følge med efterspørgslen.
Ud over kapaciteten vil letbanen øge komforten og ikke mindst punktligheden på strækningen. Jernbanesporene er i sagens natur i modsætning til busser uafhængige af den øvrige trafik.
Mindre CO2 og luftforurening
Ifølge beregninger fra Helsinki og Espoo kommuner vil letbanen også resultere i signifikant mindre forurening end den busrute, den erstatter: 85 procent mindre CO2, 95 procent mindre kvælstofoxid (NOx) og 70 procent mindre sundhedsskadelige partikler.
En af årsagerne til, at Rambøll og den internationale koncerns partnere blev valgt, var, at strækningen er teknisk udfordrende.
– Ruten skal gå gennem kompakte byområder, og der skal være mange større broer, forklarer Jyrki Oinaanoja, Rambølls projektleder på letbane-planlægningen.
Rambøll med i flere letbaner
Rambøll er konsulent på flere igangværende letbaneprojekter, især i Skandinavien og Tyskland, og har grundlagt et kompetencecenter for Light Rail i Karlsruhe.
Udviklingsfasen på Jokeri-letbanen kører frem til 2018. Byggeprojektet skal igangsættes i 2019.