JAPAN: I den gamle fiskerby Kamaishi, hvor over 1000 indbyggere mistede livet ved tsunamien langs Japans nordøstlige kyst i 2011, rejser der sig et imponerende bygningsværk lige ved toglinjen langs kysten, som netop er genåbnet i foråret 2019.
Det er et moderne rugby-stadion med internationale mål og faciliteter. Kamaishi har altid været en rugby-by, og i genopbygningens navn blev den, mens alt stadig var ruiner, valgt som en af værtsbyerne for de verdensmesterskaber i rugby, der holdes i Japan i det kommende efterår.
Stadion-byggeriet har kostet, hvad der svarer til 300 millioner kroner. For mange af byens borgere er det blevet et ‘symbol på genopbygning’, som den tidligere rugby-stjerne Takeshi Nagata udtrykker det.
Men lige ovre på den anden side af jernbanen ligger der en byggeplads, hvor man er ved at genopbygge en idrætshal for byens almindelige borgere fra fundamentet af. Den gamle idrætshal var fuldkommen ødelagt af tsunamien.
Den nye idrætshal er næsten færdig, men stilladserne er ikke pillet ned, for man mangler lige det sidste. Det var egentlig meningen, at den også skulle være klar til efterårets rugby-kampe, så den kunne bruges som et hvilested for spillerne. Men nu er der kun få uger til den første af de kampe, der skal spilles i Kamaishi.
Langt efter tidsplanen
Japans byggemarked har i de seneste år oplevet et boom, som ikke mindst skyldes byggerierne i forbindelse med næste års olympiske lege langt mod syd i hovedstaden Tokyo.
Disse projekter har helt åbenlyst haft national prioritet, men samtidig er man mere end otte år efter den ødelæggende tsunami i 2011 slet ikke er færdig med genopbygningsprojekterne langs den katastroferamte kyst. Det har i de sidste mange år betydet en alvorlig arbejdskraftmangel i den japanske byggebranche, og det har også betydet evindelig mangel på uundværlige materialer.
Flere byggerier af nye boliger, ny infrastruktur og nye erhvervsejendomme i tsunami-regionen er blevet alvorligt forsinkede, og ingen steder er dette dilemma tydeligere end i Kamaishi, hvor byggeriet af idrætshallen ved det nye rugbystadion er gået i stå på grund af manglende leverancer af stålbjælker og højkvalitets-bolte, som desværre for længst er leveret til lagrene hos de fremsynede byggefirmaer, som er involveret i olympiske byggerier i Tokyo.
På andre byggepladser rundt om i Japan har man måttet vente i op til seks måneder på den slags bolte med høj styrke, som er mellem tre og tretten centimeter i længde og mellem 1,5 og 2,5 centimeter i diameter, og som er helt uundværlige ved byggerier af broer, større bygninger og lignende.
Ved en rundspørge, foretaget af Ministeriet for Infrastruktur i maj, gav 94 procent af de 451 entreprenørfirmaer, der indsendte svar, udtryk for, at de aktuelt havde vanskeligt ved at skaffe sig nok bolte til deres byggerier, og at dette medførte forsinkelser.
Priserne stiger
Traditionelt er Kamaishi en af Japans stolte gamle stålbyer, det store stålfirma Nippon Steel har stadig et anlæg i byen, så på mange måder føles situationen helt barok på byens rådhus.
– Betydningen af de olympiske byggerier nede i Tokyo er bestemt ikke så lille, som Kamaishis viceborgmester, Hideki Yamazaki, siger med underspillet provinshumor til Dagens Byggeri.
– Vi har prioriteret at få selve det store rugby-stadion færdigt, og med hensyn til borgernes idrætshal har vi på grund af den stramme tidsplan måttet ændre konstruktionen, så der benyttes alternative materialer. Og ja, det er sandt, at det er det blevet betydeligt dyrere af. De samlede materiale-omkostninger er tyve procent højere, end vi budgetterede med fra starten af, fastslår han.
Den ændrede konstruktion, som blev nødvendig på grund af materialemanglen, har betydet udgifter på ekstra 380 millioner yen (23,5 millioner kroner, red.).
Kilder i byggeindustrien bekræfter over for nyhedsbureauet Jiji, at den alvorlige mangel på stål og bolte, som ikke alene har ramt idrætshallen i Kamaishi, men også adskillige andre genopbygningsprojekter langs den tsunamiramte kyst, har sit ophav i det olympiske byggeboom nede i Tokyo.
Øg produktionen
I det japanske ministerium for offentlige arbejders motorvejskontor for Sanriku-regionen siger en embedsmænd i kontoret til Jiji, at “vi er bekymrede for, om det vil være muligt at sikre os de nødvendige byggeforsyninger i tide”.
Ministeriet for infrastruktur har sammen med økonomiministeriet ligefrem for et halvt år siden udsendt en indtrængende opfordring, der godt kunne forveksles med en ordre, til alle japanske entreprenørfirmaer om at lade være med at bestille flere af de materialer, som der er udbredt mangel på, end man rent faktisk har brug for til igangværende projekter. Det er en offentlig hemmelighed, at det er der mange af dem, der har gjort for at sikre sig. Samtidig har de to ministerier appelleret til japanske producenter af især de specialiserede højspændingsbolte, hvor materialemanglen har været mest akut, om at øge produktionen for at møde efterspørgslen.
Manglen har ifølge avisen Nikkei, “Japans Børsen”, ført til en stigning i importen af bolte fra Sydkorea, men ikke i et omfang, som for alvor har kunnet mindske problemerne.
Når det er stærke bolte, som i den grad er blevet hovedproblemet, skyldes det ifølge avisen Mainichi Shimbun den mere langsigtede tendens, at der på japanske byggepladser bliver færre og færre rutinerede svejsere. Det er nemmere at bruge bolte end at svejse ståldele sammen.
Men det ændrer ikke ved, at det er og bliver de olympiske projekter i den japanske hovedstad, som gør problemet så akut, som det er.
– Mange af de olympiske projekter har en meget stram deadline for konstruktionen, og derfor er efterspørgslen koncentreret omkring en specificeret tidsperiode. Vi har brug for at sikre det nødvendige antal bolte, og derfor tvivler jeg på, at det vil løse problemet, at regeringen udskriver ordrer, siger en kilde i et af de større byggefirmaer til Mainichi Shimbun.