Nyt byområde har været i stormvejr før. Nærmeste nabo er motorvejen

GreenLiving vil bygge 518 boliger på en grund i Vallensbæk, der ligger klos op ad Køge Bugt Motorvejen. Lokalplanen betinger, at etagebebyggelsen skal skærme for støjen fra motorvejen.
På torvet i Egeskov Byhave vil der i stueetagen være mulighed for eksempelvis bydelshus og erhvervslokaler.  De højeste bygninger skal skærme for trafikstøjen fra Køge Bugt Motorvejen. Illustration: Arkitema
På torvet i Egeskov Byhave vil der i stueetagen være mulighed for eksempelvis bydelshus og erhvervslokaler. De højeste bygninger skal skærme for trafikstøjen fra Køge Bugt Motorvejen. Illustration: Arkitema

Egeskov Byhave

  • Supplerende adresse: Egeskovvej
  • Bygherre: Greenliving
  • Arkitekt: Arkitema
  • Entrepriseform: Totalentreprise
  • Byggestart, forventet: Februar 2023
  • Indflytning, forventet: Juli 2027
  • Budget, estimeret: 240 mio. kr.
  • Omfang: 16.000 m², op til 14 etager, 518 Lejligheder.
  • – Det samlede projekt omfatter nedrivning af eksisterende bygninger.
  • – Ny bebyggelse opføres i 3-14 etager med 518 boliger, heraf 48 plejeboliger.
  • – Plejeboligcentret opføres i fire etager.
  • – Boligerne opføres efter BR2018-kravene.
  • – Byggeriet opføres i tre etaper.
  • – Projektet kræver ny lokalplan.
  • Kilde: Byggefakta

I byrådet i Vallensbæk Kommune summer man i disse dage over et lokalplanforslaget, der omhandler det nye byområde Egeskov Byhave, der – hvis det bliver vedtaget – kommer til at ligge tæt op ad Køge Bugt Motorvejen.

Lokalplanen for projektets forgænger, Vallensbæk Byhave, blev kendt ugyldigt af Planklagenævnet i 2021. Men nu prøver kommunen og bygherre, Aarhus-baserede GreenLiving, sig igen med ekstra fokus på især støjafskærmning.

Arkitekt på projektet er Arkitema. GreenLiving opkøber egnede byggegrunde til boligformål sammen med kapitalstærke investorer.

To tårne på 14 etager

Planerne er at skabe et byområde på Egeskovvej med boliger, erhverv, bydelshus og café. Området kommer til at byde på forskellige opholdsarealer og forskellige typer boliger: Der bliver både plejeboliger, lejligheder til store børnefamilier eller til deling for studerende samt lokaler til små selvstændige, hvor erhverv og bolig kan blive integreret.

Der er lagt op til en etagebebyggelse på mellem 3-8 etager og med to tårne i op til 14 etager. Parkeringspladser skaber afstand mellem de højeste bygninger og Køge Bugt Motorvejen. Bygningsmassen skal udover at afskærme området fra trafikstøj også fremstå som markører for bydelen.

Områdets centrale bebyggelse består af tre karréer i 3-5 etager med fælles opholdsarealer i form af gårdrum. Mellem karrerne og bebyggelsen langs motorvejen er der opholdsgader, der mod vest åbner op til et torv. Derudover etableres der et parkeringshus, der ligesom Konditaget Lüders i Nordhavn giver mulighed for sport og aktivitet for hele familien.

Ovenpå parkeringshuset bliver der etableret et fælles aktivitetsområde til sport og leg for områdets brugere og beboere. Illustration: Arkitema
Ovenpå parkeringshuset bliver der etableret et fælles aktivitetsområde til sport og leg for områdets brugere og beboere. Illustration: Arkitema

Fuld fokus på støj

I alt bliver der plads til 518 lejligheder i det nye område, og der er derfor ekstra stor fokus på støj i lokalplanforslaget, der bl.a. stiller krav om, at bygningerne bliver placeret, så både lejligheder og primære opholdsarealer skærmes mod støj, vibrationer og anden forurening fra motorvejen, at facader mod motorvejen bliver udstyret med specialkonstruerede vinduer, der både sikrer støjfri udluftning og ventilation, og at den enkelte bolig får minimum én side med oplukkelige vinduer, som ikke er påvirket af et støjniveau, der overstiger den vejledende grænseværdi.

Dertil skal Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for trafikstøj i områder til blandede byfunktioner naturligvis overholdes.

Bygningernes facader skal udføres i blødstrøgne teglsten, beton og/eller plader i lyse gule, varm rød-brune eller mørkegrå mursten. Illustration: Arkitema
Bygningernes facader skal udføres i blødstrøgne teglsten, beton og/eller plader i lyse gule, varm rød-brune eller mørkegrå mursten. Illustration: Arkitema

Har været i stormvejr før

Projektet varierer en smule fra Vallensbæk Byhave, som en gruppe borgere – med Planklagenævnets mellemkomst – forhindrede byggeriet af i 2021. Lokalplanen blev simpelthen kendt ugyldig.

Arkitekt Erik Kærgaard Kristensen, der er formand for Vallensbæklisten, var en af dem, der kæmpede mod byggeprojektet. Han sagde dengang til TV 2 Lorry:

– Det hjælper jo ikke, at dem bagved har mindre støj, når dem, der bor i lejlighederne, får det direkte i hovedet.

Borgmester Henrik Rasmussens svar gennem TV 2 Lorry lød således:

– Pointen er jo, at når man bygger højt, kan man bruge underetagen til parkeringshus. Beboelserne kommer op over motorvejene, og jo højere, man kommer op, jo mindre er der, der generer, sagde han.

Forventer flere sager

Også Berlingske har skrevet om sagen og talt med arkitekt, byplanlægger og ekspert i lokalplaner, Arne Post, der understreger, at Planklagenævnet gennem bl.a. sagen om Vallensbæk Byhave og to lignende sager, har præciseret, at man ikke kan bygge eksempelvis boliger tæt på motorveje eller andre støjende veje, medmindre det sikres i lokalplanen, at der etableres støjafskærmning.

– Og der kommer helt sikkert flere sager nu. Det er en vigtig indskærpelse af, at man skal tage støjhensyn i planlægningen, udtaler Arne Post til Berlingske.

Der er dermed formentlig lagt i kakkelovnen til det borgermøde, som kommunen afholder om Egeskov Byhave d. 17. august.

Den otte ugers høring slutter d. 24. august

Relateret indhold