Der blev af den tidligere regering og dens støttepartier – Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten afsat en statslig bevilling på 15,3 millioner kroner til en ny station to kilometer øst for Kalundborg.
Det er et område, der er præget af spredt bebyggelse, men også erhverv som Novo Nordisk og Novozymes med tilsammen 4.600 arbejdspladser. Kalundborgs nye rådhus ligger i området, der er udvidet med detailbutikker, ligesom Kalundborg Kommune planlægger en større erhvervsudvidelse i området.
Stærk udvikling
– Stationen er en helt afgørende forudsætning for denne udvikling af det østlige Kalundborg både for industrivirksomhederne, kommunens administration og detailvirksomhederne i området, oplyser kommunen over for Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg, og samtidig peges der på, at kommunen – udover deltagelse i stationsprojektet – har afsat yderligere 25-30 millioner kroner til anlæggelse af nye veje, cykelstier og fortove.
Desuden forventes de eksisterende uddannelsesinstitutioner, der ligger i området, at blive suppleret med den nye diplomingeniøruddannelse, som starter i 2017 i Kalundborg, og som over de kommende år har et potentiale på cirka 300 studerende.
Tre dele
Projektet består af tre dele:
1. Det statslige projekt, der omfatter etablering af en station med 160 meter perron samt trapper, ramper og aptering af perronen med rejsekortstander, skærme mv. Det statslige projekt omfatter også indpasning af den nye station i signalsystemet.
2. Det kommunale projekt, der omfatter etablering af en forplads med bil- og
cykelparkering, læskur og belysning.
3. Novo Nordisk projekt, der omfatter en stiforbindelse mellem rampen til
perronen og Novo Nordisk.
10 millioner dyrere
Staten står for udgifter i størrelsesordenen cirka 27 millioner kroner – godt 10 millioner kroner dyrere end det afsatte beløb.
Fordyrelsen af det statslige projekt skyldes primært, at den oprindelige model for adgang til perronerne har vist sig markant dyrere end forudsat. Det blev antaget, at der kunne etableres en perrontunnel under banen, men det har efterfølgende vist sig at blive meget dyrt, da banen ligger i en afgravning.
Derfor må adgangen til perronen etableres som en overføring, hvilket er billigere end en perrontunnel i dette projekt, men dyrere end enhedsprisen for en perrontunnel i niveau.
Desuden indgik den forventede udgift til signaludrustning af såvel stationen som de nærliggende overkørsler på cirka to millioner kroner ikke i det oprindelige anlægsoverslag.
Besparelser ikke mulige
Banedanmark har undersøgt mulighederne for besparelser, men det vurderes ikke at være muligt at finde yderligere besparelser i projektet, da det allerede er billiggjort i vidt omfang ved at fravælge elevatorer til fordel for ramper, og at perronlængden er reduceret fra de forudsatte 200 meter til 160 meter med mulighed for udvidelse på et senere tidspunkt. I dag er de længste tog på strækningen 160 meter.
Selv om Novo Nordisk har bidraget med yderligere fire millioner kroner til det statslige projekt, mangler der fortsat 6,4 millioner kroner for at kunne gennemføre projektet, der kan blive rentabelt, hvis passagertallet kan øges fra cirka 200 til omkring 350 pr. dag. Det vurderes at være muligt, hvis/når kommunen realiserer sine byudviklingsplaner for området.
Stationen forventes at stå klar til brug i december 2018.