Linje C mod Frederikssund blev det første S-tog, der kunne trille ind på Carlsberg Station – og dermed blev åbningen af Københavns nye S-togsstation markeret. Den nye station, der ligger i Carlsberg Byen tæt ved grænsen mellem Frederiksberg og Vesterbro, overtager togtrafikken fra Enghave Station, der nu er taget ud af drift. Fremover bliver Carlsberg Station derfor det centrale trafikknudepunkt for både det nye bykvarter og lokalområdet. Det fortæller Carlsberg Byen i en pressemeddelelse.
Allerede efter sommerferien bliver stationen dagligt omdrejningspunkt for de 10.000 studerende, der rykker ind på Professionshøjskolen UCC’s nye uddannelsescampus, Campus Carlsberg i Carlsberg Byen. Og snart flytter Carlsberg Byens første beboere også ind i Humlehuset lige ved siden af stationen.
– Carlsberg Byen bliver et levende bykvarter med plads til både studerende, besøgende og beboere samt butikker, gode spisesteder og kulturelle oplevelser. Det bliver et sted, hvor man bor, arbejder, studerer og klarer sine indkøb. Derfor er det helt afgørende, at der er gode kollektive trafikforbindelser. Med åbningen af Carlsberg Station bliver det nu endnu lettere at komme til og fra bykvarteret, siger Jens Nyhus, administrerende direktør i Carlsberg Byen P/S.
Bedre rammer
Med åbningen af en ny, moderne S-togsstation, bliver den kollektive trafik på Vesterbro også fremtidssikret. Hvor Enghave Station dagligt servicerede omkring 7.000 rejsende, er der ifølge DSB udsigt til, at Carlsberg Station bliver blandt hovedstadens fem mest benyttede S-togsstationer med 24.000 daglige rejsende.
– Vi glæder os meget til at tage den nye station i brug og byde de første passagerer velkommen i de moderne rammer. Med stationens centrale placering og de mange faciliteter, det nye bykvarter kommer til at tilbyde, bliver det attraktivt at tage toget både for daglige pendlere og besøgende i området, siger administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen.
Centralt knudepunkt
Den nye Carlsberg Station bliver Carlsberg Byens centrale kollektive trafikknudepunkt med adgang til S-togsnettet og omstigning mellem tog og busser.
Carlsberg Station ligger samme sted som Carlsberg bryggeriet fra 1937 til 1985 havde sin egen godsstation, Station Hof. Den nye station er tegnet af Gottlieb Paludan Architects og støder op til det 82.000 kvadratmeter store byggeri, der skal huse Professionshøjskolen UCC’s nye uddannelsescampus samt detailhandel, erhverv og det 100 meter høje boligtårn, Bohrs Tårn.
Pladsen foran stationen er en integreret del af byggeriet, idet der er bygget to store plateauer ud over skinner og perron på Carlsberg Station, hvor der er plads til cykelparkering. Foruden tre nedgange fra den nye stationsplads ved UCC byggeriet, er der også adgang til den nye station fra Vesterfælledvej ved Sønder Boulevard.
God infrastruktur
Carlsberg Station er med til at sikre en god og bæredygtig infrastruktur i Carlsberg Byen. Den nye S-togsstation er derfor suppleret med gangarealer og cykelstier, der skal give fodgængere og cyklister sikre og hurtige forbindelser. Blandt andet er der etableret en ny cykelsti, der forbinder Sønder Boulevard og Valby. Desuden er der også anlagt en ny vejbro over baneterrænet, der skal lede bilerne fra Vigerslev Allé og ind til Carlsberg Byen, hvor omkring 3.000 underjordiske parkeringspladser kan tage imod bilerne.
Carlsberg Station er projekteret og udført af Carlsberg Byen som bygherre. DSB har sammen med Banedanmark nu overtaget den daglige drift af stationen, som ligger nogle hundrede meter fra den tidligere Enghave Station.
