Ny bro bygger på innovativ konstruktion

VIDEO: Hovedformålet med den nyopførte Hærvejsbroen er at nedbryde barrieren mellem Viborgs midtby og Banebyen. For at løfte den opgave har det været afgørende at se bort fra gængse brokonstruktioner.
Hærvejsbroen i Viborg med dens 4,2 meter høje støttemur bestående af granitskaller bag galvaniseret stålnet.
Hærvejsbroen i Viborg med dens 4,2 meter høje støttemur bestående af granitskaller bag galvaniseret stålnet.

Aktørerne bag projektet

  • – Møller & Grønborg A/S har stået for landskabsudformningen.
  • – Skive Anlæg & Entreprenør A/S har stået for anlægsarbejdet og opbygningen af rampen for hovedentreprenør Kaj Bech A/S.
  • – Byggros A/S har for Skive Anlæg og Entreprenører A/S leveret tekniske design og tilhørende materialer til opbygningen.
  • – Cubo Arkitekter A/S har været totalrådgiver på projektet med ISC Rådgivende Ingeniører A/S som ingeniør og med Rambøll A/S som tilsynsførende.

Hærvejsbroen er en splinterny forbindelse over jernbaneterrænet, som nedbryder den mangeårige kløft mellem Viborg Baneby og midtbyen. Den stod færdig i slutningen af januar.

Landskabsarkitekt bag broen, Møller & Grønborg A/S, har ønsket at understøtte det innovative byudviklingsprojekt med en lige så innovativ bro. En bro, der ikke bygger på en klassisk betonstøttemur, men på naturmaterialer, der giver et råt, moderne og levende udtryk.

Det betyder, at Hærvejsbroen adskiller sig fra almindelige broer ved at integrere træer, plantebede, bænke, varierende niveauer og forskellige typer belægning – alt sammen på en støttemur af armeret jord og granitskaller.

Støttemur i armeret jord

Projektleder Karsten Nielsen fra entreprenør bag broen, Skive Anlæg & Entreprenør A/S, lægger vægt på, at firmaet valgte at gå ind i projektet, fordi de så Hærvejsbroen som en spændende udfordring, som krævede en specialløsning for at kunne realiseres.

Hovedformålet med nyopførte Hærvejsbroen er at nedbryde barrieren mellem Viborgs nye store byudviklingsområde (Viborg Baneby) og midtbyen.
Hovedformålet med nyopførte Hærvejsbroen er at nedbryde barrieren mellem Viborgs nye store byudviklingsområde (Viborg Baneby) og midtbyen.

– For at realisere det rå og naturlige look kunne broen ikke bygges på en almindelig støttemur, hvor der blot er stablet en masse betonsten oven på hinanden. Vi har derfor projekteret med Byggros’ særlige type støttemur: en Vector Wall-terrænmur, der er opbygget i armeret jord. Det har givet os mulighed for at bygge støttemuren op af naturmaterialer, siger Karsten Nielsen, og forklarer, at den 4,2 meter høje støttemur blandt andet består af granitskaller.

– Den udvendige facade består af et galvaniseret stålnet, hvor knust granit er placeret på bagsiden. Det har været afgørende for at skabe det anderledes og rustikke look, som har været Møller & Grønborgs mål med broen, siger han.

Afspejler byrummets dynamik

Anders Kjeld, Byggros’ adm. direktør, lægger vægt på, at Vector Wall-støttemuren er en oplagt løsning til netop Hærvejsbroen:

– Hvis man skal nævne én ting, der kendetegner Vector Wall-støttemure, er det deres unikke evne til at kunne integreres i landskabet grundet brugen af naturmaterialer. Det rustikke, moderne og naturtro look, vi på den måde opnår, går særdeles godt i spænd med Hærvejsbroen. Støttemuren består af en gabionsvæg, dvs. et stålnet, der holder på en masse granitsten. Det smarte ved løsningen er, at gabionsvæggens stabilitet sikres med hjælp fra vandrette lag af geonet, som dimensioneres for 120 år levetid. Broen er i sig selv er en dynamisk og innovativ størrelse, som på fin symbolsk vis afspejler den innovation og udvikling, Viborg Baneby skal rumme, siger han.

Støttemuren består af en gabionsvæg, dvs. et stålnet, der holder på en masse granitsten.

Se det færdige resultat af Hærvejsbroen i denne flotte droneoptagelse produceret for Viborg Kommune af Kapper Productions.

Relateret indhold