Byggeriet af den visuelt meget imponerende kommende station Køge Nord er nu igangsat.
Fra 2018 vil den 225 meter lange gangbro komme til at binde den eksisterende S-togslinje sammen med den dobbeltsporede højhastighedsbane mellem København og Ringsted og Lille Syd-banen henover Danmarks mest trafikerede motorvejsstrækning, Køge Bugt Motorvejen.
Vi bygger Nordens største Parkér – og Rejs-anlæg lige ved siden af.
Borgmester Flemming Christensen Køge Kommune
Køge Nord Station har høstet både national og international anerkendelse for sit design. Balndt andet blev projektet i 2015 nomineret til en prestigefuld MIPIM Award i kategorien ‘Best futura projekt’.
Til Kbh på 20 min
Bag designet står teamet COBE og DISSING+WEITLING med COWI som rådgiver, som i november 2014 vandt den internationale arkitektkonkurrence udskrevet af Banedanmark i samarbejde med Køge Kommune og DSB, der desuden står bag Parkér og Rejs-anlægget ved stationen.
Byggeriet af Køge Nord Station omfatter anlægget af en 225 meter lang gangbro med dertilhørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt opbygning af perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort Parkér og Rejs-anlæg ved stationen.
Flemming Christensen, borgmester i Køge Kommune, glæder sig over, at starten til den nye station nu er gået i gang.
– Vi styrker Køges infrastruktur på alle fronter i de her år, og Køge Nord Station kommer til at give et kæmpe løft til pendlerne. Når Køge Nord Station åbner, kan man tage toget til København på kun tyve minutter – og så rykker Køge for alvor tættere på København. Vi bygger Nordens største Parkér – og Rejs-anlæg lige ved siden af. Det vil gøre det nemt at skifte mellem tog, cykel eller bil, siger Flemming Christensen.
Første Spadestik tirsdag blev markeret med taler ved Banedanmarks administrerende direktør Per Jacobsen, Køges borgmester Flemming Christensen og Divisionschef fra Bladt Industries A/S Kim Bringsjord, og blev afsluttet med det første spadestik, som markerer begyndelsen på de kommende to års anlæg af Køge Nord Station.