Nu skal større vestjyske byer skånes for CO2 og biltrafik

En ny plan har det lange grønne sigte på, når fremtidens mobilitet skal skabes i Esbjerg Kommune.
Biler, cykler og el-løbehjul færdes på gade med butikker i Esbjerg.
Fredelige, attraktive og sikre bymidter kan bl.a. opnås ved at sænke bilernes hastighed og reducere den gennemkørende trafik. Samtidig skal gående og cyklister have bedre forhold, ligesom parkering af biler skal samles på strategiske steder, lyder nogle af de forslag, der præsenteres denne uge.

Borgerne i Esbjerg Kommune skal cykle mere og tage længere ture med toget som transportmiddel i den kollektive trafik, mens busserne bruges til at komme hen til stationerne. Desuden skal bilerne være mere klimavenlige og fylde mindre i dagligdagen og bybilledet, ligesom erhvervstrafikken skal være grønnere og mere effektiv.

Sådan lyder ambitionerne i kommunens vision for fremtidens mobilitet, der skal sikrer, at hverdagen hænger sammen for såvel borgerne som erhvervsliv, og samtidig understøtte ambitionen om CO2-neutralitet i 2030.

Læs også

“En spændende udfordring” – gangbro skal give let adgang til travl lufthavn

I denne uge vil medlemmerne af Plan & Byudviklingsudvalget derfor blive præsenteret for et forslag til en kommende Trafik- og Mobilitetsplan, der realiseres gennem fire greb;

– fremme er mere bæredygtig mobilitetsadfærd ved, at borgerne træffer mere bæredygtige og sundere transportvalg

– prioritering af lette trafikanter ved at forbedre infrastruktur og tilgængelighed f.eks. gennem grønne, levende byrum og fredelige passager i bymidterne

– fokus på at sikre attraktiv mobilitet mellem land og by ved at borgerne på landet har adgang til effektiv og mere bæredygtig mobilitet til knudepunkter og større byområder

– understøttelse af erhvervslivets adgang til infrastruktur, så erhvervslivet kan træffe mere bæredygtige transportvalg

Læs også

Jubel i Esbjerg: Udvikling af havnær bydel et skridt videre

– 75 % af kommunens borgere er bosat i de største byer, fortæller Henning Ravn, formand for Plan & Byudvikling.

– Derfor har planen et naturligt fokus på trafikken i Esbjerg, Bramming og Ribe. Udover at nedbringe udledningen af CO2 beskriver planen også fordelene ved lade biltrafikken fylde mindre i gadebilledet.

Udarbejdelsen af planen har involveret en inddragelsesproces med input fra borgere, lokalråd, handicap- og ældreråd, store arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner, mens over 2.000 borgere har deltaget i en spørgeskemaundersøgelse.

Cyklister, kollektiv trafik og grønne byrum

Udvalgsformanden fortæller videre, at målet med planen er at skabe en infrastruktur, der kan tilpasses nye mobilitetsvaner og understøtte et aktivt byliv i bymidterne:

– Fremtidens mobilitet er noget, som interesserer mange. Det vidner deltagelsen i spørgeskemaundersøgelsen om, og det har også været tydeligt på de workshops og temadrøftelser, hvor de politiske udvalg har bidraget til planens indhold.

Læs også

Mere letbane og færre biler: Grøn plan skal fremtidssikre Aarhus

– De vigtigste temaer, som borgerne har peget på, er forholdene for cyklister, kollektiv trafik og grønne byrum, hvilket også afspejles i det planforslag, som nu bliver fremlagt for Plan & Byudviklingsudvalget, siger Henning Ravn.

I første omgang er det Plan & Byudviklingsudvalget, som skal kigge på forslaget til Trafik- og Mobilitetsplanen, og derefter bliver det hele Esbjerg Byråd, som skal forholde sig til planen. Byrådet forventes at sende planen i offentlig høring i september, og her kan alle interesserede komme med input til planens indhold.

Relateret indhold