Fakta om Protan A/S
- Protan A/S er et norsk industrikoncern, som på verdensplan er blandt de førende indenfor tag- og membranteknologi. Protan har over 750 ansatte i 15 lande og omsætter årligt for over 1,4 mia. NOK. I Danmark opererer Protan gennem tagentreprenørselskabet Skantag A/S samt Protan A/S, der er et salgsselskab.
- Protan leverer temoplastisk tagbelægning, hvor CO2-aftrykket er 75 procent lavere end for tagpap. Produktet er indtil styrelsens afgørelse i sidste uge blevet holdt ude af det danske marked som følge af retningslinjerne, som Konkurrencerådet nu vil ophæve (TOR-anvisningerne).
- Protans målsætning er at levere tagløsninger til 20 procent af det danske marked inden for fem år, svarende til 1 mio. tagkvadratmeter om året.
I sidste uge fik flere aktører i den danske tagpap-branchen et rap over fingrene af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at have overtrådt konkurrenceloven. Virksomhederne Icopal Danmark og Nordic Waterproofing skal ifølge Konkurrencerådet have gjort sig skyldige i at have afskærmet markedet for konkurrerende virksomheder og produkter.
Med styrelsens afgørelse åbnes der nu op for markedet, og det vil den norske tagpapproducent Protan benytte sig af. Protan vil nu satse stort på Danmark, og målsætningen er en markedsandel på 20 procent om fem år.
– I den periode Icopal og Nordic Waterproofing har styret oplysningsrådet, har det været ekstremt svært for udenlandske aktører at komme ind på det danske tagmarked. Når de konkurrencebegrænsende TOR-anvisninger ophører, vil tagproducenter- og entreprenører kunne konkurrere på lige vilkår. Det er en fantastisk mulighed, og det er klart, at vi vil tage del i den nye frie konkurrence, siger koncernchef i Protan, Erik Øyno.
I Norge har Protan, som er verdensledende indenfor membran- og tagteknologi, fulgt sagen nært. Og Øyno er ikke i tvivl om, at afgørelsen vil få markant betydning for den danske byggesektor.
– Vi er glade for, at de danske konkurrencemyndigheder har besluttet, at TOR-standarderne skal ophæves og er overbeviste om, at øget konkurrence vil komme alle til gavn i hele byggebranchen i Danmark, fortæller Erik Øyno.
Protan er en af markedslederne i Norge og Sverige, men har kun én procent markedsandel i Danmark.
– I årevis har det danske marked været karakteriseret af få aktører, få produkter og højere priser end nabolandene. Det vil ændre sig nu, og resultere i større produktudvalg og også større udbud af miljøvenlige løsninger. Vores tagdækning har et væsentligt lavere CO2-aftryk end pap, hvilket også vil gavne miljøet, byggebranchen og slutforbrugerne. Vi ser frem til at konkurrere på det danske marked og har en målsætning om at opnå en markedsandel på 20 procent inden for fem år, siger Erik Øyno.
I forlængelse af Konkurrencerådets afgørelse kan det blive nødvendigt at etablere helt nye standarder på det danske marked. I den forbindelse opfordrer Erik Øyno og Protan til, at nye standarder bliver hele tagtækkerfagets fælleseje:
– Det afgørende er at sikre konkurrence på lige vilkår og genskabe tagtækkerfagets troværdighed på det danske marked. Det ønsker vi at bidrage til, slutter Erik Øyno.