Mindre trafik, mere grønt: Planen for Vesterbro Torv er klar

Det endelige forslag til et nyt, funktionelt, grønnere og mere levende Vesterbro Torv er klart. Det nye, mere sammenhængende torv skal følge terrænet i tre terrasser.
Visualisering af nyt torv med masser af træer, gående, bænke hvor man kan sidde.
Vesterbro Torv har haft mange funktioner de sidste 200 år. Nu skal det være grønnere, mindre trafikeret og med mere plads til ophold. Omdannelsen af torvet forventes færdigt i 2026. Visualisering: Lytt Architecture

Et smukt, urbant og grønt torv, der bliver et bylivsknudepunkt for kvarteret omkring Vesterbro Torv. En plads hvor hele Aarhus kan mødes, nyde solen et roligt øjeblik og til bykvarterets fællesaktivitet.

Det er ambitionen for fremtidens Vesterbro Torv, der frem til 2026 skal omdannes, så det bliver mere sammenhængende, giver en mere tryg rute for cyklisterne, flere træer og regnvand indarbejdet i det nye torv.

Fællesspisning, marked og aktiviteter

Torvet bliver et stort sammenhængende grønt torv, der følger terrænet i tre terrasser. På nordsiden er der sol med plads til ophold, fællesspisning, marked og aktiviteter, mens der på midten skal være plads til gående, vand, træer og ophold. På sydsiden gives plads til at vente på bussen samt til de mange cyklister.

Der vil fremover stå cirka 25 træer på selve torvet og 70 træer yderligere på gaderne omkring torvet. Ombygning af torvet omfatter også de tilstødende gader, så det alt i alt bliver en tryggere oplevelse at færdes i området.

Læs også

Klar vision for Aarhus Ø: Nu skal der liv mellem husene

Stadsarkitekt Anne Mette Boye siger:

– Forslaget til torvet samler i ét flot arkitektonisk greb mange af de drømme for torvet, tilgængelighed og behovet for at håndtere stigende mængde regnvand, busser og cyklister. Desuden ønskede vi at bevare træerne og genbruge belægningen.

En række midlertidige tiltag er allerede sat i værk og har været i brug denne sommer. Bl.a. er der sørget for mindre trafik og mere plads til ophold. Den gamle p-kælder under torvet er revet ned, materialer herfra er genbrugt som grusbelægning, ligesom de træer, som tidligere stod på pladsen, er genplantet.

Kræver ændrede vaner hos bilister

Den fremtidige omdannelse af torvet vil ske i etaper. Anlægsarbejderne vil blive søgt koordineret, så de ikke falder sammen med andre større projekter i midtbyen, lyder det fra kommunens Teknik og Miljø-forvaltning, der sammen med Lytt Architecture har udarbejdet det endelige forslag til, hvordan torvet skal se ud. Fællesrådet og torvets naboer har også deltaget med input.

Ændringerne af Vesterbro Torv vil bl.a. skabe bedre fremkommelighed for busserne. F.eks. vil buslinjerne 2A, 3A, 4A, 11 og 13 via Vesterbro Torv tilsammen kunne spare op imod 15 minutter hver time i myldretiden. Illustration: Lytt Architecture

Morten Skou Nicolaisen, afdelingsleder i Teknik og Miljø siger:

– Det er ikke nogen lynoperation, som vi laver, hvor alt står færdigt efter få dage. Mange trafikanter kommer til at skulle ændre vaner, men vi kan allerede nu se at de ændringer, der er foretaget i området, herunder busslusen ved torvets ændring, har vundet indpas hos trafikanterne.

Læs også

Regnvandssøer skal sikre Viby mod øgede regnmængder

Teknik og Miljø har ud fra erfaringerne fra omdannelsen i foråret foretaget vigtige justeringer af vejnettet og planlægger flere inden arbejdets opstart. Herudover vil der være fokus på bedre skilning og forudgående information.

Skal godkendes i det politiske system

Udover de trafikale og rekreative løsninger har projektet også fokus på nødvendig klimatilpasning i området. Aarhus Vand indgår derfor i arbejdet og medvirker i projektet fra idéoplæg til udførelse.

Teknik og Miljø forventer, at sagen skal drøftes i Magistraten, inden den behandles i byrådet. Indstillingen er det sidste politiske skridt, der skal til for at sætte anlægget i gang. Herefter skal entreprenøropgaven i udbud, så opbygningen af det nye Vesterbro Torv kan gå i gang i løbet af foråret 2025.

Relateret indhold