Mindre CO2 og nye betondesigns: Nyt projekt skal fremme den blå biodiversitet

Fremtidens anlægskonstruktioner i nye betondesigns skal skabe levesteder for havdyr og -planter. Industripartnere bidrager med specialviden til projektet, der ledes af Teknologisk Institut.
På en eksponeringsplads på havnen i Aarhus udsættes de nye materialer for påvirkninger fra saltvand og andre miljøfaktorer. Foto: 3DCP Group

Innovationsprojektet ”Alternative betontyper til fremtidens anlægskonstruktioner”, som Teknologisk Institut står i spidsen for, har som mål at udvikle og teste nye betonteknologier og udførelsesmetoder, der både reducerer CO2-udledning og fremmer den ”blå biodiversitet” i fremtidens anlægskonstruktioner.

Blå biodiversitet er betegnelsen for variationen af dyre- og plantearter, der lever i og omkring havmiljøer. Projektet skal styrke innovation og viden om store infrastrukturprojekter.

Læs også

Nyuddannede landskabsarkitekter vinder med vandrig park i Vejle

– Dette projekt er en mulighed for at skabe nye standarder for, hvordan vi udvikler anlægskonstruktioner i beton med reduceret klimaaftryk og større respekt for biodiversiteten, forklarer konsulent Mia Schou Møller Lund ved Teknologisk Institut, som leder projektet.

Partnere på projektet er:

  • Teknologisk Institut, projektleder
  • Connovate
  • Ambercon
  • 3DCP Group
  • NCC
  • MT Højgaard
  • Paschal-Danmark
  • Aarhus Havn
  • Fishlab

Vil kunne eksporteres

Projektet, der løber frem til sommeren 2026, har som mål at udvikle konkrete løsninger, der kan bruges i store anlægsprojekter, såsom kystsikring, havneanlæg og megainfrastrukturprojekter som Femern-forbindelsen. Løsninger som også vil kunne eksporteres til andre lande.

Om projektet

  • “Alternative betontyper til fremtidens anlægskonstruktioner” er en del af regionalfondsprojektet Erhvervsfyrtårn Femern og løber frem til sommeren 2026.
  • På havnen i Aarhus testes betonens holdbarhed og biodiversitetsfremmende egenskaber under realistiske, maritime forhold.
  • Hovedmålet er at reducere CO2-aftryk fra betonproduktion, skabe nye designs, der fremmer biodiversitet, og teste løsninger, der kan anvendes i store anlægsprojekter.

Projektet fokuserer på udviklingen af betonteknologier med alternative bindersystemer med høje cementklinkererstatninger, som kan reducere udledningen af CO2 markant i forhold til traditionel betonfremstilling.

Samtidig arbejdes der med optimeret design af konstruktioner, hvor materialeforbruget mindskes uden at gå på kompromis med krav til styrke og holdbarhed.

– I stedet for at bruge samme betonmateriale til hele konstruktionen, som man typisk gør i dag, anvender vi det holdbare, mere CO2-tunge betonmateriale, hvor det giver mening, og erstatter resten med en beton i lavere styrkeklasse og med et lavere klimaaftryk, forklarer Mia Schou Møller Lund.

Læs også

Nedgraver 1,2 km ledning: Aarhus Havn skifter olie og gas ud med fjernvarme

For at fremme biodiversiteten udvikles betonelementerne med særlige overflader og strukturer, der kan fungere som levesteder for et stort antal forskellige marine dyr og planter.

Tester under realistiske forhold

Et centralt element i projektet er test og validering af de nye, alternative betontyper under realistiske forhold. Dette foregår på en eksponeringsplads på havnen i Aarhus, hvor de nye materialer udsættes for påvirkninger fra saltvand og andre miljøfaktorer.

Projektet udvikler nye betonteknologier og udførelsesmetoder. De nye betonteknologier kombinerer lavere CO2-udledning med nye betondesigns, der skal skabe levesteder for havdyr og -planter. Illustration: Teknologisk Institut

Eksponeringspladsen gør det muligt at teste og vurdere både holdbarheden og effekten på biodiversiteten og sikrer, at løsningerne kan anvendes i praksis.

– Vi har et ønske om at udvikle fremtidens havneanlæg med så lavt et CO2-aftryk som muligt og samtidig bidrage positivt til havmiljøet. De nye betontyper kan potentielt anvendes i vores kommende havneprojekter, hvor vi netop søger løsninger, der forener solide konstruktioner med klima- og miljøhensyn, siger Kim Meilstrup, der er Head of Infrastructure hos Aarhus Havn A/S.

Industripartnere har brugbare erfaringer

Virksomheden Connovate bidrager til projektet med erfaringer fra CO2-reducerende produkter til betonelementbranchen.

– Med aktiv deltagelse i dette projekt ser vi frem til at kunne udvikle og tilbyde tilsvarende løsninger til store infrastrukturprojekter, siger Karsten Bro, CEO i Connovate.

Ambercon, der leverer elementsystemer, bidrager med betonfaglig viden og testarbejde.

Læs også

3D-teknologi fremtidssikrer metrobyggeri fra starten

– Vi ser det som en vigtig mulighed for at kombinere klimamæssigt ansvar med innovation. Vi vil gerne bidrage aktivt til udviklingen af nye betonteknologier, der kan anvendes i fremtidens løsninger i elementbranchen, siger CEO Jacob Wernberg fra Ambercon.

Hvis de nye løsninger lever op til forventningerne, kan de bruges i mange typer infrastrukturprojekter. Det kan bidrage til at styrke Danmarks eksport og internationale position som frontløber inden for udvikling og implementering af løsninger, der understøtter den grønne omstilling i byggeriet og anlægssektoren.

Relateret indhold