Lille Langebro åbnede tidligere i dag

Københavns Kommune har i dag modtaget Lille Langebro fra Realdania. Den nye cykel- og gangbro er allerede åbnet, så københavnerne kan bruge den hen over sommeren.
LIlle Langebro skal aflaste den gamle Langebro. Nyskabelsen er tiltænkt cyklister og fodgængere. Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg.
LIlle Langebro skal aflaste den gamle Langebro. Nyskabelsen er tiltænkt cyklister og fodgængere. Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg.

København er for alvor ved at blive broernes by. I dag åbner en ny cykel- og gangforbindelse over Inderhavnen. Forventningen er, at broen vil blive benyttet af 10.500 cyklister og fodgængere dagligt. Broen bliver en del af den grønne cykelrute Amagerruten, og vil navnlig flytte cyklister fra “store” Langebro, der ligger lige ved siden af. Men for mange vil den også udgøre et alternativ til Knippelsbro.

Den rekreative anvendelse af havnen forventes at få et løft. Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg.
Den rekreative anvendelse af havnen forventes at få et løft. Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg.

– Lille Langebro er en flot gave til byen, og den bliver et stort plus for København. Broen vil give cyklister og fodgængere en tryg og hurtig forbindelse over havnen, og samtidig vil broen i sig selv blive et tilløbsstykke på samme måde som vores andre cykelbroer. Endelig kommer broen til at styrke den rekreative anvendelse af havnen yderligere, siger stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL).

10.500 cyklister og fodgængere forventes dagligt at komme tørskoet fra København til Christianshavn. Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg.
10.500 cyklister og fodgængere forventes dagligt at komme tørskoet fra København til Christianshavn. Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg.

Flere anlægsarbejder venter

For at gaderne længere inde i byen på begge sider af broen skal kunne håndtere den forventede stigning i cykeltrafikken, har Københavns Kommune desuden afsat penge til seks såkaldte følgeprojekter, som Teknik- og Miljøforvaltningen har ansvaret for at udføre. To af projekterne er imidlertid ramt af anlægsloftet, hvorfor de er sat i bero indtil videre, mens to andre projekter er blevet standset, fordi entreprenøren på projekterne er gået konkurs.

København er nu en bro rigere og lægger dermed til sit image som cykelby. Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg.
København er nu en bro rigere og lægger dermed til sit image som cykelby. Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg.

Derfor må cyklisterne vente lidt på de planlagte forbedringer, men det er ikke noget, der påvirker åbningen af broen, og forvaltningen frygter ikke trafikkaos, fordi følgeanlæggene er forsinkede. Frygten manes i jorden på grund af erfaringer fra tidligere broåbninger og trafikændringer. De har vist, at der vil være en indkøringsperiode, hvor trafikanterne skal vænne sig til nye forhold, og hvor der er ekstra stort behov for, at man viser hensyn til hinanden.

Broen skulle oprindeligt være åbnet allerede sidste år, men som Dagens Byggeri tidligere har fortalt, skete der et alvorligt uheld under lastningen af broelementerne i Holland sidste forår, som forsinkede projektet en hel del.

Relateret indhold