Kortere rejsetid i sigte: Aarsleff Rail vinder ombygning af Aarhus Hovedbanegård

Elektriske tog, mindre støj og kortere rejsetid. En omfattende ombygning af Aarhus Hovedbanegård skal fremtidssikre togdriften i Danmark.
foto ned langs perronerne 6 og 7 på Aarhus Banegård. solens stråler ses bag banegårdsbygningen
Der er et stort arbejde i vente for Aarsleff Rail, der skal ombygge spor, omlægge kabler, flytte jord, udføre perroner og ombygge sikringsanlægget på Aarhus Hovedbanegård. Foto: Aarsleff Rail

Det kræver en fornyelse af Aarhus Hovedbanegård at fremtidssikre fjernbanen i Danmark, så rejsetiden kan forkortes, støjen nedsættes og de dieseldrevne tog kan blive udfaset til fordel for eldrevne ditto.

Nu har Banedanmark som bygherre udpeget Aarsleff Rail til at ombygge spor, flytte jord, omlægge kabler, udføre perroner og ombygge sikringsanlægget ved Aarhus Hovedbanegård.

Den vundne opgave følger i halen på en aftale de to parter indgik i december. Denne kontrakt lyder på etablering af depot- og arbejdsarealer forud for selve ombygningen. Samlet har de to kontrakter en værdi på cirka 340 mio. kr.

Læs også

Efterslæb på 225 milliarder: Stor bekymring for landets infrastruktur

Adm. direktør hos Aarsleff Rail, Thomas Mollerup, siger:

– Vi har erfaring med ombygning af flere af Danmarks travleste stationer f.eks. Københavns Hovedbanegård og Østerport Station samt en stribe andre, som har budt på lignende udfordringer. Samtidig glæder vi os naturligvis også over, at vi kan bidrage til reduceret luftforurening, mindre støj og de øvrige fordele, som følger med elektrificeringen af togdriften.

Skal flytte alle sporskifter

En af de helt store opgaver i ombygningskontrakten er blandt andet flytning af alle sporskifterne i banegraven på strækningen lige inden selve hovedbanegården. Dette skal skabe plads til arbejdet med perronerne, som både skal fornyes og forlænges.

Aarsleff Rail har bl.a. erfaringer med lignende arbejder på bl.a. Østerport Station og Københavns Hovedbanegård. Foto: Aarsleff Rail

Derudover skal sporene sænkes, så der bliver plads til master og kørestrøm under den trafikerede bro på M. P. Bruuns Gade. Denne kontrakt er Aarsleff Rail allerede involveret i som led i Banedanmarks elektrificeringsprogram.

– Kontrakten på ombygningen af Aarhus Hovedbanegård er vigtig for Aarsleff Rail. Projektet er både stort og kompliceret samt vigtigt for miljøet, og det tiltrækker naturligvis vores kompetente medarbejdere, som søger helt særlige udfordringer. Men det tilfører også en masse læring til vores organisation, som vi kan bruge på nye opgaver, siger Thomas Mollerup.

Læs også

Flere nye stationer: Førerløse tog vil forbinde Farum og Hillerød

De omfattende ombygningsarbejder på Aarhus Hovedbanegård begynder i slutningen af marts og forventes afsluttet ved udgangen af 2026.

Relateret indhold