Kæmpe-donkraft har skubbet rundt med Femern-forbindelsens første elementer

Specialbyggede donkrafte er for første gang taget i brug på Femern-forbindelsens byggeplads. De såkaldte 'jacks' kan skubbe med flere hundrede tons tryk.
De specialbyggede donkrafte er produceret i Schweiz og bruges til at skubbe betonelementerne fremad inde på fabrikken.
De specialbyggede donkrafte er produceret i Schweiz og bruges til at skubbe betonelementerne fremad inde på fabrikken.

Der er sket ting og sager på Femern-projektet denne sommer:

Arbejdshavnen, der skal sikre materialernes vej direkte til fabrikken, er endelig taget i brug. Den første prøvestøbning af et segment til tunnelens elementer er foretaget. Og nu er det første færdige prøvesegment skubbet afsted på forsøgslinjen.

Denne del af støbeprocessen sker ved hjælp af specialbyggede donkrafte eller jacks, der kan skubbe med flere hundrede tons tryk.

Og det er der brug for.

Et færdigt tunnelelement er 217 meter langt og vejer over 73.000 tons. I fabrikken glider elementerne på slæder over skinner, der er beklædt med en særlig epoxy for at minimere friktionen. Alligevel kræver det enorme kræfter at skubbe betonelementerne fremad.

– Det er en central del af produktionsmetoden, som vi afprøver nu. Vi skal have skubbet de færdige segmenter præcist fremad, så der er plads til det næste i rækken. De jacks, vi anvender, er specielt udviklet til Femern-projektet, og derfor er det vigtigt at afprøve, hvor godt de fungerer i praksis, siger produktionskoordinator, Foteini Karakatsani fra Femern A/S.

Der vil fremadrettet være seks sæt mega-jacks på hver af de produktionslinje, hvor de kæmpe betonelementer skal passere.
Der vil fremadrettet være seks sæt mega-jacks på hver af de produktionslinje, hvor de kæmpe betonelementer skal passere.

‘Kun’ 12 tons tryk

Derfor vil hver produktionslinje have seks sæt jacks, der til sammen kan skubbe med næsten 4.000 tons tryk. Ved at justere kraften på de enkelte donkrafte kan operatørerne styre tunnelelementet til højre og venstre og føre det præcist gennem produktionshallen.

På det meget mindre prøvesegment, blev der dog kun brugt beskedne 12 tons tryk, og operationen tog derfor flere timer omhyggeligt arbejde.

I de kommende måneder vil tunnelkonsortiet FLC analysere på både donkraftenes effekt og på betonkonstruktionen for at sikre, at den lever op til kvalitetskravene. Det sker blandt andet ved hjælp af boreprøver.

– Den første prøvestøbning er nu overstået, og vi har lært meget af processen. Selv med måneders planlægning så giver en rigtig test masser af nyttig data, som vi nu vil bruge til at optimere arbejdet frem mod næste støbning i efteråret, forklarer Foteini Karakatsani.

Relateret indhold