Ingeniørkunst på E45 skal løsne trafikknuder

En 900 tons tung motorvejsbro over E45 blev i weekenden fjernet fra landkortet. Et koordineret samarbejde gjorde, at bilerne efter 16 timer kunne suse over den nye bro.
Luftfoto af seks store, grønne maskiner, der river broen ned
Maskinerne åd broen stykke for stykke, indtil den 900 tons betonbro var forsvundet. Foto: Kingo Karlsen

Det skal være slemt, før det bliver godt. Det må være parolen på en 60 km lang strækning på motorvej E45 mellem Kolding og Randers, hvor Vejdirektoratet på tre strækninger udbygger motorvejen fra fire til seks spor.

Her kulminerede mange måneders forberedelser i weekenden, da Vejdirektoratet, Arkil, Kingo Karlsen og Saferoad i fællesskab fik revet en gammel, 900 tons tung bro imellem Vejle N og Hedensted ned bid for bid. På blot 16 timer var broen, som løb på tværs af E45, væk.

I 50 år har den næsten 900 ton tunge bro ført trafikken på Bredalvej ved Hedensted over E45. Nu er broen væk og erstattet af en ny, der tillader en udvidelse af motorvejen. Foto: Kingo Karlsen

– Vi havde virkelig travlt, og tiden blev udnyttet fuldt ud. Først blev motorvejen sikret mod skader ved at udlægge store jernplader under broen, hvorefter seks store nedbrydningsmaskiner kørte i stilling. I løbet af de først tre timer havde de klippet størstedelen af brodækket ned. 600 kubikmeter beton blev knust og kørt væk, inden motorvejen blev genåbnet lige før afleveringstidspunktet, siger projektchef i Vejdirektoratet, John Kjærsgaard.

Har også opført den nye bro

For Arkil var nedrivningen en del af den entreprise, som omfatter udvidelsen af E45 fra Vejle N og 6,5 km nordpå.

Det støvede godt under nedbrydningen, men der blev overrislet med vand, så støvet ikke fløj for langt. Mængden af vand skulle tilpasses, så støvet ville blive til plamager på motorvejen. Foto: Arkil

– Der har været meget at se til, men det er gået rigtig fint. Og så har det været en kæmpe fordel, at Arkil både har opført den nye bro og stået for nedrivningen af den gamle, så vi har kunnet kæde tingene rigtig fint sammen, siger entrepriseleder Mille Skov Vistisen.

Motorvejen var spærret fra lørdag den 22. juni kl. 17 til søndag morgen lidt før kl. 9.

River endnu en bro ned i 2025

Med den gamle bro nede er der nu plads til, at arbejdet med de nye spor kan fortsætte.

E45-motorvejen udgør en central, national og international forbindelse mellem flere motorveje og skaber sammenhæng ikke blot i Østjylland men i hele Danmark. Der er i dag trafikale problemer på strækningen, der viser sig i daglige køer på strækningen.

Der blev arbejdet intenst hele natten. Foto: Arkil

Med den stigende trafik på motorvejsnettet forventes problemerne kun at vokse. Det skal udbygningen af motorvejen være med til at løse.

Næste bro over E45 skal rives ned i 2025. Her venter en endnu større bro – og dermed en endnu større opgave for Vejdirektoratet, som nu vil gå tilbage og evaluere på weekendens arbejde.

De mange tons nedbrudt materiale blev løbende kørt væk gennem natten. Foto: Rambøll

Det samlede projekt har en skønnet anlægsudgift på 3,5 mia. kr.

Relateret indhold