Det 365.000 kvm store område i København, som DSB Ejendomsudvikling, NREP, Industriens Pension og Novo Holding ønsker at udvikle til den nye, grønne bydel Jernbanebyen, er kommet under pres. Og det fra en ret så vigtig kant.
I en indsigelse mod lokalplanforslaget for bydelen udtrykker Banedanmark bekymring for selskabets jernbanetrafikanlæg, tilknyttede arbejdsarealer samt fremtidig planlægning af vedligeholdelses- og fornyelsesaktiviteter.
Hvis lokalplanen godkendes, som den er i dag, forventer Banedanmark at ovenstående vil blive både mere komplicerede og dyrere at udføre.
Tager ikke hensyn til jernbaneanlæg
Vicedirektør i Banedanmark, Thomas Fog Christiansen, står som underskriver af høringssvaret. Han beder transportministeren, som Banedanmark hører under, om at gøre indsigelser, så Banedanmark som Danmarks største infrastrukturforvalter også i fremtiden kan vedligeholde, drifte og forny den statslige jernbane.
Indsigelsen indeholder dertil en anmodning om, at også Plan- og Landdistriktsstyrelsen gør indsigelse mod Københavns Kommunes tillæg til kommuneplan for Jernbanebyen.
Banedanmark skriver bl.a. i indsigelsen, at ’det foreliggende lokalplanforslag ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg af national interesse’.
Bl.a. ønsker Banedanmark at lokalplanforslaget i revideres. Og at fire delområder med såkaldte jernbaneanlæg fjernes fra lokalplanforslaget.
Problematisk værksted
Der har tidligere været problemer med lokalplanforslaget. I juni var det DSB’s Vognværksted, som DSB ikke kunne fraflytte tids nok til, at Københavns Kommunen ville kunne nå at opføre en skole. Skolen skal gerne stå klar, når boligerne til de 9.000 forventede beboere står færdige.
Læs mere om det herunder:
Gammelt værksted kan spænde ben for Jernbanebyen
Vil flytte boliger
En anden af flere af Banedanmarks indsigelser handler om lokalplansforslagets vision om at opføre boliger og erhverv op mod Banedanmarks jernbaneanlæg og arbejdspladsarealer. Herfra kan der opstå støj. Banedanmark frygter derfor, at der vil komme klager om støj og efterfølgende krav om at reducere støjen. Dette forventes at bliver omkostningstungt.
I indsigelsen er der et løsningsforslag:
’Det er Banedanmarks ønske, at lokalplanforslagets zonering af arealfunktioner grundlæggende omdisponeres, sådan at arealer ud til Banedanmarks jernbaneanlæg af national interesse fortrinsvist udlægges til erhverv (kontor mv.) eller detailhandel og andre ikke-støjfølsomme aktiviteter. Boliger skal placeres så langt væk som muligt fra Banedanmarks jernbaneanlæg.’
Bevaringsværdige træer
I den mere end fire sider lange indsigelse er der også bekymring for lokalplanforslagets ønske om at gøre en række træer på området bevaringsværdige. Det spiller ikke sammen med jernbaneloven, der giver Banedanmark ret til at fælde træer, der sikrer og fastholder ’det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser’, som der står.
Byggebranchen snupper flere af årets designpriser
Det var arkitektvirksomheden Cobe, der i et team med bl.a. Arcgency, Urban Creators og EKJ Rådgivende Ingeniører, vandt konkurrencen om at omdanne det gamle godsbaneterræn syd for Københavns Hovedbanegård til en grøn og bilfri bydel med boliger for 9.000 mennesker og arbejdspladser til 4.000. Arkitektkonkurrencen blev afgjort til Team Cobes fordel i 2021.
Dengang var det planen, at Jernbanebyen kunne være færdigudviklet i starten af 2030’erne.