Tidsplan
- 27. april 2015: Startredegørelsen tages op på miljø- og planudvalgets møde
- Resten af 2015: Interne høringer
- Ultimo 2015: Ny lokalplan forventes fremlagt
- Januar-marts 2016: Ny lokalplan sendes i offentlig høring
- Juni 2016: Det endelige projekt kan vedtages
- Ultimo 2018: Det nye varehus åbner
Ikea vil opføre et nyt varehus ved Dybbølsbro i hjertet af København. Varehuset bliver nabo til Fisketorvet og Tivoli Congress Center og opføres på en tom grund, som Ikea køber af DSB Ejendomme. Handlen mangler endnu at blive godkendt af begge parters bestyrelser, og byggeriet kan først gå i gang i 2016, når Københavns Kommune endeligt har godkendt planerne.
Varehuset bliver med sine 37.000 kvadratmeter landets næststørste, og den overordnede ide med at bygge midt i København er at gøre Ikea mere tilgængeligt for de kunder, som ikke har bil. Samtidig skal det nye hus aflaste især varehuset i Gentofte.
Der har længe manglet et stort Ikea-varehus i centrum af København. Mange af vores københavnske kunder fortæller os, at der er meget langt til varehusene i Gentofte og Taastrup med offentlig transport.
Dennis Balslev Adm. direktør, Ikea Danmark
– Der har længe manglet et stort Ikea-varehus i centrum af København. Mange af vores københavnske kunder fortæller os, at der er meget langt til varehusene i Gentofte og Taastrup med offentlig transport. Især hvis man har nogle større ting, som man skal have ind i en bus eller et par tog, siger adm. direktør i Ikea Danmark, Dennis Balslev, til Berlingske.
Det nye varehus skal stå færdigt i slutningen af 2018, hvor det vil skabe 500 nye arbejdspladser. Der bliver tale om et såkaldt city-varehus, hvor kunderne vil komme oftere, men uden nødvendigvis at købe noget hver gang. Varehuset får hovedindgang fra Dybbølsbro, og det forventes, at huset hurtigt bliver landets mest besøgte Ikea-filial. Efter tre år forventes varehuset at omsætte for 800 millioner kroner årligt.
Ifølge Dennis Balslev er der ikke umiddelbart flere nye varehuse på tegnebrættet.
Ikea omsatte i 2014 for 3,4 milliarder kroner i Danmark og havde 10,7 millioner besøgende.