Grønne lommer skal byde velkommen til Aarhus Ø

Bilerne må sagtne farten, når den kedelige Bernhard Jensens Boulevard omlægges, så kørebanen slynger sig ud mod Aarhus Ø. Det giver plads til grønne opholdslommer og cykelparkering.
Terrænet i de grønne bylommer skabes blandt andet af oppumpet sand fra en kanaludgravning, fældede popler, efterladte joller fra en  bådoplagsplads, opgravede marksten fra byggepladser og store egetræer på Kalkværksvej. Illustration: Aarhus Kommune
Terrænet i de grønne bylommer skabes blandt andet af oppumpet sand fra en kanaludgravning, fældede popler, efterladte joller fra en bådoplagsplads, opgravede marksten fra byggepladser og store egetræer på Kalkværksvej. Illustration: Aarhus Kommune

Hvordan kan den grå Bernhard Jensens Boulevard bedst omdannes, så den bliver fyldt med grønne byrum, mere byliv, cykelparkering og samtidig nedsætter hastigheden for de mange, alt for hurtigtkørende biler?

Det vil Aarhus Kommune nu undersøge med en midlertidig begrønning fra krydset ved Hjortholmsvej og til Jette Tikjøbs Plads. Her vil en ny dobbeltrettet kørebane slynge sig gennem boulevarden, så der opstår større lommer på siderne af kørebanen, der kan invitere til ophold og byliv for både beboere og besøgende.

– Den unikke boulevard, der byder os velkommen til Aarhus Ø, har i flere år været uudnyttet, kedelig og splittet Aarhus Ø i to dele. Det ændrer vi på nu, hvor vi med denne midlertidige omdannelse skal se, hvordan borgerne bruger rummene, og om trafikhastighederne, som har været et problem på Aarhus Ø, kan bringes ned, siger Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø.

Læs også: Bugtende, grøn Støjdrage skal dræbe trafikstøjen i Silkeborg

Vigtigt for Aarhus Ø’s identitet

Timingen er den rette, da Aarhus Byråd tidligere har droppet planerne om letbanestop i bydelen, mens bygge-aktiviteterne på den yderste del af Aarhus Ø er aftagende.

Anlægsarbejdet af hele strækningen vil tage et par måneder, men allerede nu påbegyndes første lomme foran Nicolinehus. Det er et grønt byrum med udsigt, der samtidig forbinder bydelen på tværs af boulevarden og giver adgang til bylivet og vandaktiviteterne ved Bassin 7.

De grønne byrum anlægges på det eksisterende underlag. En af de kommende lommer skal primært benyttes til cykelparkering. Illustration: Aarhus Kommune
De grønne byrum anlægges på det eksisterende underlag. En af de kommende lommer skal primært benyttes til cykelparkering. Illustration: Aarhus Kommune

Denne første lomme etableres som et forsøg og vil bl.a. bestå af bakker med buske og træer. Bakkerne giver plads til beplantning og skaber mindre rum og udsigter til bassinet.

– Bernhardt Jensens Boulevard har et stærkt byarkitektonisk udtryk, som er vigtigt for Aarhus Ø’s identitet – og så er sigtelinjen fra Jette Tikøbsplads unik. Sigtelinjen fastholdes i siderne for de bløde trafikanter og med alleen med træer, og så tester vi, hvad det betyder, når vi bruger mellemrummet til at ‘flette’ byrum og vej. Spørgsmålet er med andre ord, om vi kan skabe byrum, der ligger i lommer langs midten i stedet for et langt byrum, der ligger mellem to veje, siger Anne Mette Boye, stadsarkitekt i Aarhus Kommune, der vil evaluere forsøget løbende.

De grønne byrum anlægges på det eksisterende underlag, og terrænet skabes blandt andet af oppumpet sand fra kanaludgravning, fældede popler fra Ringgaden, efterladte joller fra bådoplagsplads, opgravede marksten fra byggepladser og store egetræer på Kalkværksvej.

Håbet er, at forsøget bliver igangsat inden sommerferien.

Relateret indhold