Hvis en ny tunnel på Færøerne mellem Sandoy og Suðuroy på cirka 23 kilometers længde bliver en realitet, vil det betyde, at 99 % af Færøernes befolkning vil kunne køre i bil til hinanden. Det lyder som en lidt vild tanke, især når man tænker på, at Færøerne er et øsamfund midt ude i Atlanterhavet. Ikke desto mindre rummer landet i omegnen af 30 tunneller med en samlet længde på cirka 70 kilometer.
Fire af tunnellerne er undersøiske, og nu er en femte begyndt at spøge i horisonten, nemlig som nævnt en tunnel mellem Sandoy og Suðuroy. Den hidtil længste færøske undersøiske tunnel er den 11,2 kilometer lange Eysturoyartunnilin tunnel fra Streymoy til Eysturoy, der åbnede for trafik i december 2020. Der er tre tilkørsler og en undersøisk rundkørsel, hvor vejen fra Tórshavn deler sig i to retninger, og det laveste punkt er 187 meter under havoverfladen.
En tunnel bliver måske til to
Suðuroyartunnilin er et fremtidigt projekt. Landsverk har oplyst, at de vil anbefale, at man bygger to tunneler, da der er tale om en meget lang strækning fra Sandoy til Suðuroy. Hvis man kun laver én undersøisk tunnel mellem de to øer, vil den blive 22,8 kilometer lang. Af sikkerhedsmæssige grunde vil det derfor være bedre at bygge to undersøiske tunneler til Suðuroy, hvor den ene forbinder øen Sandoy med øen Skúvoy, og den anden forbinder Skúvoy med Suðuroy.

Tunnelen mellem Sandoy ved bygden Sandur og Skúvoy vil blive 9 kilometer lang, og tunnelen mellem Skúvoy og Suðuroy vil blive 17,2 km lang. Færgen Smyril, som sejler mellem Tórshavn og Suðuroy, er gammel, og dens levetid er begrænset. De to tunneler vil formodentligt komme til at koste cirka 5 milliarder danske kroner, men da færgen er dyr i drift, mener man, det på sigt vil kunne betale sig at bygge undersøiske tunneler i stedet i stedet for at investere i en ny færge.
Det største projekt nogensinde
Et lovforslag har netop været i offentlig høring på Færøerne om projektering af den tunnel, der kan forbinde Suðuroy og dens 4.500 indbyggere med resten af Færøerne. Det er det offentlige tunnelselskab P/F Suðuroyartunnilin, der har lavet forprojektet til det, der kan ende med den lange tunnel. Den vil halvere transporttiden i forhold til den to timer lange færgeoverfart i dag mellem Tórshavn og Suðuroy.

Det er planen, at forslaget skal førstebehandles i lagtinget, Færøernes parlament, inden jul. Det er først, når man kender den endelige pris, at lagtinget skal beslutte, om projektet skal gennemføres. Under alle omstændigheder er planerne om et mere end 20 kilometer langt undersøisk tunnelprojekt ud over det sædvanlige og vil – hvis det gennemføres – skrive sig ind i færøsk historie som det største anlægsprojekt i landets historie.
Fire undersøiske tunneller
Færøerne har bygget tunneller siden 1960’erne. Fra begyndelsen af 2000 har landet også bygget undersøiske tunneller, og det er indtil videre blevet til fire:
- Vágatunnilin er 4,9 kilometer lang. Forbinder Streymoy og Vágar (Strømø og Vågø).
- Norðoyatunnilin er 6,2 kilometer lang. Forbinder Eysturoy og Borðoy (Østerø og Bordø).
- Eysturoyartunnilin er 11,2 kilometer lang. Forbinder Streymoy og Eysturoy (Strømø og Østerø).
- Sandoyatunnilin er 10,8 kilometer lang. Forbinder Streymoy og Sandoy.
Kilde: tunnil.fo
