110 mio. rejsende hopper hvert år på et S-tog. For at få flere til at tage det offentlige i stedet for bilen i fremtiden skal der køre flere S-tog. Og der skal være kortere ventetid på perronerne. Med andre ord: S-togsnettets drift skal ligne metroens.
Derfor skal fremtidens S-bane være et både fuldautomatisk og førerløst transportsystem. Sådan lyder planerne fra DSB, der i 2027 overtager hovedansvaret for S-banen.
Støber bropiller til jernbanebro direkte i vandet
Projektet har stor politisk bevågenhed og har højeste prioritet i DSB.
To til tre mulige linjeføringer
Men der bliver også arbejdet med et andet projekt: En førerløs S-togslinje fra en ny station ved Farum Bytorv til Nordbanen, som forbinder Hillerød med København. Den nye bane vil blive betjent af nye automatiserede S-tog, der – ligesom den øvrige S-bane – kører på dobbeltspor med en maksimal hastighed på 120 km/t.
’En direkte S-togsforbindelse mellem de to byer vil kunne skabe en mere direkte forbindelse fra Farum til lokalbanerne i Nordsjælland og det nye supersygehus i Favrholm’, lyder det i Banedanmarks annoncering af høringsperioden for den nye S-togsbane.
Der bliver i projektet gennemført en strategisk analyse, som på et overordnet niveau vurderer omkostninger og perspektiverne i to til tre mulige linjeføringer. De mulige linjeføringer – og eventuelle nye stationer – fastlægges af Banedanmark med inddragelse af de tre kommuner Furesø, Allerød Kommune og Hillerød.
Kræver ny station i Farum
En af projektets forudsætninger er, at der placeres en ny Farum Station langs motorvejen i nærheden af Farum Bytorv. Argumentationen er, at den eksisterende Farum Station er placeret midt i Farum by. Det vil derfor være svært at forlænge linjeføringen herfra.
Derfor vil den nye S-banen, i stedet for at dreje af ind mod Farum centrum, fortsætte parallelt med motorvejen hen forbi Farum Bytorv. Det vil give muligheder for nye stationer i f.eks. Lynge og Vassingerød.
Kodeks skal styrke samarbejdet om fremtidens jernbaneinfrastruktur
Arbejdet med at designe fremtidens S-tog er allerede sat i gang. I maj i år vandt Siemens Mobility f.eks. et udbud til 2 mia. kr. der skal opgradere S-banen til førerløs togdrift. Virksomheden skal levere signaludstyr til togene og infrastrukturen ombord på 226 nye tog.
Den samlede kontraktramme for de 226 nye S-tog, der både indebærer levering og vedligeholdelse i en 30-årig periode, lyder på cirka 20 milliarder kroner. DSB forventer at kunne melde ud, hvem der skal levere og vedligeholde de nye S-togsæt i foråret 2025.
Den nye jernbane mellem Farum og Hillerød er i høring frem til d. 29. oktober.