Femern-projekt sikrer største kontrakt til midtjyder

En større totalentreprise er landet hos den danske stålproducent Give Steel i Brande. Give Steel skal levere stålkonstruktionerne til den nye tunnelelementfabrik, hvor betonelementerne til Femern-Bælt forbindelsen skal produceres. Ordren er den største i Give Steels historie.
Visualisering af støbeprocessen af et standard tunnel element. Illustration: Femern A/S.
Visualisering af støbeprocessen af et standard tunnel element. Illustration: Femern A/S.

Produktionshaller ved Rødbyhavn lyder måske ikke af noget særligt. Men når der er tale om langt over 8000 tons stålkonstruktion bestående af mere end 20.000 stålspær, søjler og bjælker, så er det bemærkelsesværdigt. Det er Joint Venture-selskabet Femern Link Contractors (FLC), som står for design og byggeri af sænketunnelen til Femern Bælt-tunnelen, der har lagt ordren på de danskproducerede stålkonstruktioner fra Give Steel.

I totalentreprisen er der inkluderet underentreprenør-opgaver som for eksempel facadebeklædning, tag med videre. Alle underentreprenøraftaler er langt fremskredet og i proces.

Danske arbejds- og lærerpladser til udfordrede unge

Med den store ordre til Give Steel vil Femern-projektet skabe flere arbejdspladser i Jylland. I forbindelse med kontrakten har Give Steel også tilbudt Lolland Kommune at oprette lærepladser til udfordrede unge fra Lolland Kommune, så de kan få en uddannelse på Give Steels fabrik i Brande.

Her har virksomheden allerede 30 lærepladser til unge mennesker med og uden særlige udfordringer.

– Alle stålkonstruktioner til projektet i Rødby bliver produceret i Brande, og jeg glæder mig over, at vi kan bevare og skabe arbejdspladser i Danmark. Femern-forbindelsen er så stort et byggeprojekt, at det gerne skal komme hele Danmark til gode. I forhold til lærepladser har vi indgået en aftale med Lolland Kommune om at oprette lærepladser til udfordrede unge fra Lolland på fabrikken i Brande. Vi har som virksomhed gode erfaringer med at give unge på kanten af arbejdsmarkedet en chancen for en uddannelse – det er en del af vores DNA. Vi har således med ordren også fået mulighed for at sætte et socialt fingeraftryk, hvilket er et klart mål i vores bæredygtighedsstrategi, siger administrerende direktør i Give Steel, Torben Larsen.

Tunnelelementfabrikken skal producere første element til Femern Bælt-tunnelen fra slutningen af 2023 og det sidste i sidste halvdel af 2026. Femern forbindelsens 18 kilometer lange tunnel forventes at stå færdig midt i 2029 og vil forkorte rejsetiden mellem Skandinavien og det øvrige Europa.

Relateret indhold