Femern Bælt skifter ud ledelsen: ”Én af de allerbedste i verden”

Den 1. november tiltræder britiske Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet, hvor han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Femern Bælt-tunnelen er danmarkshistoriens største anlægsprojekt og Nordeuropas største byggeplads. Forbindelsen består af en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Fehmarn. Tunnelen bliver den længste sænketunnel i verden. Foto: Sund & Bælt.

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, Femern Bælt-tunnelen, skifter ud i ledelsen og tilfører organisationen mere international erfaring.

Den 1. november afløser britiske Guy Taylor den nuværende direktør Henrik Vincentsen og får dermed ansvar for at styre byggeriet af verdens længste sænketunnel igennem anden halvdel af byggefasen.

Guy Taylor har haft ledende roller i flere store internationale tunnelprojekter bl.a. Söderstrøm-tunnelen i Stockholm og Metrocity-ringen i København. Før det har han arbejdet på kanaltunnelen mellem England og Frankrig og Storebæltsforbindelsen og har samlet været involveret i etableringen af mere end 100 km tunneler igennem karrieren.

Han kommer fra en ledende stilling hos transportmyndighederne i Singapore.

Læs også

1.118 underleverandører: SMV’er vinder stort på Femern Bælt-byggeriet 

– Vi går ind i en ny fase på Femern Bælt-projektet, hvor vi skal samarbejde på en ny måde med vores entreprenører for at bringe projektet videre sammen. Det kræver nye kompetencer i projektledelsen, og vi er glade for, at vi har kunnet tiltrække én af de allerbedste i verden som ny projektdirektør, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.

I gode hænder

– Femern Bælt-tunnelen vil være en gamechanger, der i generationer vil binde Danmark og Centraleuropa tættere sammen, siger Guy Taylor og tilføjer:

– Jeg ser frem til at bidrage med min erfaring med internationale entreprenører og projekter og til at drive Femern Bælt-projektet fremad sammen med det stærke team fra Sund & Bælt.

Læs også

Målsætning om 500 lærlingeårsværk: Nye lærlingeboliger ved Femern-projektet er nu klar

Sund & Bælt er taknemmelig for Henrik Vincentsens arbejde med at bringe projektet fra vision til virkelighed og forvandle en bar mark på Lolland til Nordeuropas største byggeplads:

– Jeg er stolt af at have ledet første fase af danmarkshistoriens største anlægsprojekt, siger Henrik Vincentsen.

– Vi har løst mange udfordringer undervejs, og der venter flere forude, men projektet er i gode hænder blandt nogle af verdens dygtigste specialister. Jeg ønsker holdet god vind med projektet fremover og ser frem til den dag, jeg selv kan køre gennem tunnelen.

Store udfordringer

Femern Bælt-projektet står over for flere store udfordringer med en tidsplan, der er stærkt udfordret ved, at den planlagte åbning i 2029 ikke længere er realistisk.

Aktuelt er det klargøringen og myndighedsgodkendelsen af et afgørende specialfartøj til nedsænkningen af tunnelelementerne, der er den største udfordring.

Samtidig står projektet nu over for en ny fase, hvor fokus rykker fra byggepladserne på land til nedsænkningen af de første tunnelelementer til søs.

Læs også

Femern Bælt forsinket: Åbning i 2029 bliver svær at nå

Siden anlægsfasens begyndelse i 2020 er der sket en løbende tilretning af Sund & Bælts organisation til de aktuelle udfordringer, som skal håndteres. Senest har Sund & Bælt etableret en samlet anlægsdivision per 1. oktober under ledelse af Martin Russo.

Relateret indhold