Udfordringer med specialfartøjet IVY har væsentligt forsinket byggeriet af Femern Bælt-tunnellen mellem Danmark og Tyskland.
Den 18 kilometer lange sænketunnel bygges med 73.500 ton tunge og 217 meter lange betonelementer, der nedsænkes og samles på havbunden.
Elementerne er væsentligt tungere og større end de tilsvarende elementer, der blev benyttet til at bygge Øresundstunnelen. Dertil kommer, at arbejdet foregår på en gennemsnitlig vanddybde på 30 meter, som er dobbelt så meget som på Øresund – hvilket kræver et unikt fartøj med komplekse mekaniske og elektroniske installationer.

Kæmpe fartøj fik sit navn – skal gøre jordbunden klar til tonstunge betonelementer i Femern Bælt
Det specialbyggede fartøj er endnu ikke færdigtestet og godkendt af myndighederne, og klargøringen af dette fartøj er nu 1,5 år efter planen. Med den nuværende forsinkelse af IVY skønnes det vanskeligt at færdiggøre tunnelen efter den oprindelige tidsplan.
– Femern Bælt-forbindelsen er verdens længste sænketunnel. Det er et megaprojekt, og med det følger uundgåeligt udfordringer og uforudsigelige hændelser. IVY er en prototype, der er specialbygget til os, og det har krævet mere tid end forudsat, siger adm. direktør Mikkel Hemmingsen, Sund & Bælt, som er bygherre på projektet.
10 år gamle kontrakter
Videre oplyses, at det er usikkert, hvor meget af den tabte tid, der kan indhentes i de kommende år.
Direktøren fortæller, at da anlægskontrakterne blev indgået i 2016, var den tyske myndighedsgodkendelse til projektet endnu ikke opnået. Derfor var det ikke muligt at indarbejde de specifikke betingelser i kontrakterne til f.eks. arbejdsskibenes støjudledning, hvilket kan vanskeliggøre en senere acceleration af byggeprocessen:
– Kontrakterne er snart 10 år gamle, og de er indgået før både Covid-19 og krigen i Ukraine indtraf, og før vi kendte omfanget af de tysk myndighedsvilkår, tilføjer han.

1.118 underleverandører: SMV’er vinder stort på Femern Bælt-byggeriet
Sund & Bælt oplyser, at man er i løbende dialog med de tyske myndigheder om at finde praktiske løsninger på både kravene til undervandsstøj og sedimentspild i tysk farvand.
Desuden udestår der en udjævning af dele af tunnelrenden med grus, da supplerende geotekniske undersøgelser har vist, at dele af tunnelrenden er omkring 30 cm dybere end planlagt.

Et fyrtårn for lærlingeansvar: 24 meter højt udsigtspunkt står klar ved Femern
Den anden del af projektet, de danske jernbaneanlæg til Femern Bælt-tunnelen, der består af 110 km ny dobbeltsporet jernbane fra Ringsted til Rødby, følger tidsplanen.
Det samlede projekt vil uændret kunne gennemføres som et brugerbetalt anlæg som forudsat i anlægsloven.