Europaplads er igen klar til brug

Hele området omkring Aarhus Havn bliver omdannet i disse år. Nu står Europaplads klar til brug, og dermed kan første del af Aarhus Kommunes hidtil største anlægsprojekt overdrages til byens borgere.
Europaplads foran kæmpebyggeriet Dokk1 har i lang tid henligget i byggerod, men står nu færdig. Foto: Urbanmediaspace.dk
Europaplads foran kæmpebyggeriet Dokk1 har i lang tid henligget i byggerod, men står nu færdig. Foto: Urbanmediaspace.dk

Den nye Europaplads

  • Europaplads er en del af Urban Mediaspace Aarhus, som er Aarhus Kommunes hidtil største bygge- og anlægsprojekt med et samlet budget på cirka 2,1 mia. kr. Projektet gennemføres i partnerskab med Realdania.
  • Foruden omlægningen af Europaplads samt opførelsen af Dokk1 og et automatisk parkeringsanlæg med 1000 pladser omfatter projektet også nye havnepladser, klimasikring af midtbyen, frilægning af den sidste del af Aarhus Å samt omlægning af infrastrukturen i området. Dokk1 bliver Aarhus’ nye hovedbibliotek og Borgerservice og åbner den 20. juni 2015.

Efter flere års byggerod begynder området langs inderhavnen i Aarhus at tage form, og det er nu muligt at se konturerne af det færdige byrum. Første skridt på vejen er den nye Europaplads, der som et centralt knudepunkt binder midtbyen sammen med kæmpebyggeriet Dokk1, der snart skal huse hovedbiblioteket i Aarhus, og de nye havnebyrum.

Færdiggørelsen af Europaplads og fritlægningen af den tilhørende strækning af Aarhus Å betyder, at der nu er et sammenhængende promenadeforløb fra Mølleparken langs åen til det nye hovedbibliotek i Dokk1 ved åens udløb i havnebassinet.

Europaplads er kun en enkelt brik i puslespillet, men når man husker tilbage på, hvordan området så ud før, så er jeg sikker på, at århusianerne vil få stor glæde af det nye åndehul.

Kristian Würtz Rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune

Sammenhængen genskabes

Dermed spiller den nye Europaplads en vigtig rolle i det store byudviklingsgreb, der handler om at genskabe sammenhængen mellem byen og vandet samt sikre midtbyen de byrumskvaliteter, der er forbundet med at være tæt på vand.

– Med åbningen af åen føres byens naturlige vandløb igen helt frem til Aarhus-bugten – fordi byens landskab og byens identitet hører sammen. Aarhus er byen ved bugten, vandet, havet og åen til glæde for byens borgere, siger arkitekt Kristine Jensen, indehaver af Kristine Jensens Tegnestue, der har haft ansvaret for designet af byens nye plads og de sidste etaper af fritlægningen af Aarhus Å.

Åbner byen mod havnen

Rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), er glad for, at et af de mange arbejder på havnefronten nu står færdigt.

– Med åbningen af Europlads får Aarhus et nyt, spændende og attraktivt byrum, som er med til at åbne byen mod havnen. Det er kun en enkelt brik i puslespillet, men når man husker tilbage på, hvordan området så ud før, så er jeg sikker på, at århusianerne vil få stor glæde af det nye åndehul.

Europaplads har i årtier været et asfalteret knudepunkt Aarhus, som trafikanter hurtigst muligt skulle forbi.

Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Realdania og med fritlægningen af åen og åbningen af Europaplads begynder det nye byrum på havnen i Aarhus nu at folde sig ud. Til sommer følger Dokk1 og senere igen de nye åbne pladser på havnefronten, som skal gøre den tidligere industrihavn til et levende og aktivt område, hvor by og vand møder hinanden.

Aarhus Kommune har gennem mange år arbejdet på at fritlægge Aarhus Å, som nu igen flyder uhindret gennem byen frem til Europaplads og videre ud i havnen. Foto: Urbanmediaspace.dk.
Aarhus Kommune har gennem mange år arbejdet på at fritlægge Aarhus Å, som nu igen flyder uhindret gennem byen frem til Europaplads og videre ud i havnen. Foto: Urbanmediaspace.dk.

Relateret indhold