I dag er der ofte kø og trængsel på Øresundsmotorvejen, der går på tværs af Amager ud for Sydhavnstippen til Københavns Lufthavn og Øresundsbroen i øst.
Derfor er det blevet besluttet, at motorvejen skal udvides.
Og nu er vinderen af den første del af opgaven fundet. Det bliver Munck Havne & Anlæg.
Regeringen sikrer over 380 millioner til udfordret motorvej
Der er tale om en hovedentreprise, og opgaven omfatter udvidelse med ekstra spor mellem afkørsel 20, København C, og afkørsel 17, Lufthavn V. Derudover skal der etableres en parallel rampe mellem afkørsel 19, Ørestad, og afkørsel 20, København S.
– Som anlægsentreprenør er vi stolte over at være blevet valgt til projektet, siger Anders K. Sørensen, divisionsdirektør hos Munck Havne & Anlæg, og fortsætter:
– Øresundsmotorvejen er et komplekst projekt, og vi skal have et skarpt fokus på trafikanterne, de omkringliggende naboer og nærmiljøet, samtidig med at vores medarbejderes sikkerhed skal være høj, også i arbejdet tæt på trafikken.
650 mio. kroner
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen blev vedtaget af Folketinget den 23. maj 2024.
Se listen: Trecifret millionbeløb til vejforbedring i hele landet – ét projekt får en tredjedel
Udvidelsen har en skønnet anlægsudgift på 650 mio. kroner.
Opgaven med at udvide motorvejen gennemføres i to etaper fra 2026 til slutningen af 2029, hvor arbejdet forventes afsluttet.
