”En stor ingeniørbedrift”: Prøveløfter Storebæltsbroen 20 mm

For at Storebæltsbroen forbliver i topform, har Sund & Bælt testet, hvordan man bedst udskifter glidepladerne mellem brolejernes over- og underdel. Nu skal opgaven i udbud.
Foto nede under broen, hvor en rød donkraft er sat op på en betonpille. Man ser undersiden af broen og vandet under
De specialdesignede, røde donkrafte kan løfte broen de nødvendige 20 mm. Det frigør lige præcis nok plads til, at de glideplader, der gør at broen kan udvide sig, kan udskiftes. Foto: Sund & Bælt

Efter flere års forberedelser er det lykkedes et stort team med Sund & Bælt i spidsen at løfte et af de ca. 110 m lange og 5.500 ton tunge brofag, der udgør Storebæltsbroens vestlige del. Broen blev løftet cirka 20 millimeter uden at bilisterne mærkede det.

Det skabte lige præcis nok plads til, at de brolejer som vestbro hviler på, kan tages ud. Derved kan de såkaldte glideplader udskiftes og lejerne renoveres.

Foto inde fra broen - en bred betongang hvor en flok mennesker i orange og mørkeblåt tøj bevæger sig væk fra kameraet
På vej mod det første prøveløft af et af de 64 brofag, der bærer Storebæltsbroens vestlige del. Forarbejdet har taget flere år. Foto: Sund & Bælt

Glidepladerne af teflon er seks mm tykke, når de er nye. Pladerne bliver slidt, når broen bevæger sig og nærmer sig efter knap 30 års slid de tre mm, hvor de skal udskiftes.

Glidepladerne sikrer, at broen sikkert kan udvide sig, når det er varmt, og trække sig sammen, når det bliver koldt.

Ingen manual

For at skifte pladerne kræver det, at Storebæltsbroen løftes, så lejerne kan tages ud. Et arbejde der har krævet flere års forberedelse og specialdesignede værktøjer og udstyr. Ingeniør og projektleder i Sund & Bælt, Sophie Juulsgård, forklarer:

Foto af en flok mennesker i orange og gult sikkerhedstøj, der sidder koncentrerede under broen
Det kræver stort fokus og mange kompetencer, når man skal løfte Storebæltsbroen. Foto: Sund & Bælt

– Man kan ikke slå op i en manual, når man skal løfte Storebæltsbroen, der vejer flere tusinde ton. Hver enkelt del af broen er unik, og derfor tør jeg godt kalde det en stor ingeniørbedrift, at vi nu, efter mange måneders arbejde, har fundet en sikker og effektiv metode.

Lettede og stolte

I første omgang udførte Sund & Bælt torsdag den 28. november et prøveløft på én af de i alt 64 bropiller. Broløftet skete ved hjælp af 12 specialdesignede donkrafte, som tilsammen har en løftekapacitet på 9.000 ton.

Kilde: Sund & Bælt

– Det har været helt afgørende for os at finde en metode, hvor vi kan udføre broløftene uden at påvirke trafikken, da det vil tage flere år at udskifte alle glidepladerne. Derfor er vi både lettede og stolte over, at prøveløftet er gået efter planen, siger Sophie Juulsgård.

Entreprenøren findes via et udbud

Hos Sund & Bælt står projektchef Finn R. Gottfredsen i spidsen for projektet sammen med kollegaerne Sophie Juulsgård og Martin Duus Havelykke. Rambøll er rådgiver på opgaven.

Foto af to røde donkrafte under broen. Mellem ligger en gul firkant, der er et broleje
Den næsten syv kilometer lange vestbro hviler på brolejer, der her ses mellem de to røde donkrafte. Mellem lejernes over- og underdel ligger glidepladen af teflon. Glidepladerne sikrer, at broen sikkert kan udvide sig. Foto: Sund & Bælt

Donkraftene til prøveløftet er leveret af Hytor, mens det er HRS i Korsør, som har stået for det praktiske arbejde ved prøveløftet.

Efter det vellykkede prøveløft skal Sund & Bælt nu finde en entreprenør til at udføre udskiftningen af glidepladerne på alle de 64 bropiller. Når entreprenøren er fundet via et udbud, vil udskiftningen gå i gang. Arbejdet forventes at tage 3-5 år.

Relateret indhold