COWI med i stort bro-projekt i Indien

COWI har vundet kontrakten for detailprojektering af Mumbai Trans Harbour Link i Indien.
Broen vil være en væsentlig opgradering af den infrastruktur, der forbinder det sydlige Mumbai med Navi Mumbai, og forventes at forkorte rejsetiden med en time. Pressefoto.
Broen vil være en væsentlig opgradering af den infrastruktur, der forbinder det sydlige Mumbai med Navi Mumbai, og forventes at forkorte rejsetiden med en time. Pressefoto.

Om projektet

  • – Mumbai Trans Harbour Link (MTHL) vil forbinde Mumbai og Navi Mumbai og vil have en samlet længde på 22,8 km.
  • – Den mere end 10 km lange pakke 1-del af projektet består af et udfletningsanlæg med forbindelse til den eksisterende østmotorvej (Eastern Highway) i Mumbai og en kombination af betonbjælkebroer og broer båret af ortotropiske stålkassedragere. Anlægsomkostningerne for pakke 1 alene anslås til 1 mia. euro.
  • – Byggeriet på MTHL forventes at begynde senere i år og skal stå færdigt om 4,5 år.

Mumbai Trans Harbour Link, en kommende 22,8 km lang broforbindelse over vand, er en vigtig brik i udviklingen af infrastrukturen i Indien. Og den opgave får COWI del i.

Broen vil være en væsentlig opgradering af den infrastruktur, der forbinder det sydlige Mumbai med Navi Mumbai, og forventes at forkorte rejsetiden med en time.

Broen krydser mudderbankerne ved Sewri, anløbshavnen i Pir Pau og Thane Creek-kanalerne. For første gang i Indien vil dette projekt også omfatte et ortotropisk ståldæk, der krydser flere obligatoriske navigationskanaler.

Længe ventet forbindelse

Havneforbindelsen har været undervejs siden 1970’erne, og der har været adskillige broforslag på bordet i den mellemliggende periode. Kontrakterne er nu underskrevet, og arbejdet forventes at starte i denne måned. Byggetiden er estimeret til omkring 4,5 år.

I 2016 og 2017 lavede COWI tilbudsdesignet for et joint venture af entreprenører bestående af Larsen & Toubro Ltd (L&T) fra Indien og IHI fra Japan. Sidst i 2017 vandt dette joint venture mellem L&Tog IHI design-build-kontrakten på projektpakke 1, som med en længde på mere end 10 km er den længste af de tre pakker. COWI har efterfølgende indgået aftale om detailprojekteringen af pakke 1.

Projekteringsarbejdet bliver et globalt COWI-samarbejde med et stærkt team bestående af folk fra Gurgaon i Indien, København og London.

– Vi havde et fremragende samarbejde med L&T-IHI-joint venturet i tilbudsfasen, og jeg er sikker på, at det vil fortsætte i forbindelse med detailprojekteringen. Vi har et rigtig godt team, som nok skal levere på dette fantastiske broprojekt, siger project director Lars Thornfeldt Sørensen, som har stået i spidsen for tilbudsprocessen.

Fordobling af omsætning

Tildelingen af kontrakten bekræfter COWIs position som førende i verden inden for projektering af lange broforbindelser over vand og bidrager kraftigt til opfyldelsen af COWIs ambitioner om at fordoble omsætningen på forretningsområdet international infrastruktur.

– Vi har arbejdet med projektering af broer i Indien i en årrække, og Mumbai Trans Harbour Link har været på agendaen igennem længere tid som et af de største broprojekter i landet. Vi er derfor meget stolte over at være en del af det team, der skal realisere dette projekt. Det er kun muligt takket være vores konstante fokus på teknisk kvalitet og vores veldokumenterede erfaring i at levere kompleks broprojektering rettidigt til vores kunder, siger COWI senior vice president for Bridges Henrik Andersen.

Som Dagens Byggeri tidligere har omtalt, har også Rambøll fået en delopgave i forbindelse med broprojektet.

Her kommer den nye bro.
Her kommer den nye bro.

Relateret indhold