Cityringen åbner: Skandalerne har stået i kø

På søndag åbner den nye metrolinje M3 Cityringen i København. Dagens Byggeri kigger tilbage på otte års byggeperiode i modvind.
Cityringen har været længe undervejs. Til tider har byggeriet oplevet turbulens. Foto: Colourbox.
Cityringen har været længe undervejs. Til tider har byggeriet oplevet turbulens. Foto: Colourbox.

Missede deadines, fordyring af projektet på op mod en milliard kroner og utallige løndumpingsager, der har givet 3F nok at se til.

Det er bare nogle af de skandaler, som metrobyggeriet har været omdrejningspunkt for op til åbningen af den nye linje, M3 Cityringen. Det har nemlig ikke helt kørt på skinner at anlægge linjem og de 17 nye metrostationer i København.

Er vi der ikke snart?

Første spadestik til Cityringen blev taget i 2011, og blev kaldt det største byggeri i Københavns historie, siden Christian IV anlagde voldene.

Oprindeligt skulle byggeriet have stået færdigt i december 2018. Men allerede i 2014 kunne direktøren for Metroselskabet, Henrik Plougmann, godt se, at man var nødt til at rykke åbningen til 2019. Østerport forventes først at kunne åbne i 2020. Det var blandt andet klager fra naboerne over støjen, der havde sat byggeriet i stå. Støjklagerne førte i øvrigt udover en forsinkelse også en ekstraerstatning med sig i 2017, som Transportministeriet lovede naboerne.

For mange stop

Men det er ikke kun naboklager, der har forsinket byggeriet. Også flere uenigheder mellem entreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) og bygherren Metroselskabet har haft stor indflydelse på forsinkelsen. Det har i flere tilfælde handlet om, at CMT har sat krav om efterbetaling fra Metroselskabet som følge af påstået ekstraarbejder på byggeriet. Samtidig har CMT’s likviditet været presset. Det endte med, at CMT lillejuleaftensdag 2016 skrev til Metroselskabet, at de mente, det var nødvendigt at stoppe byggeriet, med mindre der blev fundet en løsning på likviditetsproblemet. Dette endte med, at Metroselskabet i april 2017 indgik et forlig med CMT og betalte 850 millioner kroner til entreprenøren.

CMT har dog stadig et krav rejst mod Metroselskabet, og det kan samlet set betyde, at der skal betales yderligere to ekstra milliarder til CMT, så byggeriet ender med at blive godt 20 procent dyrere end først planlagt.

Prisen i bund på arbejdet

CMT er ikke de eneste, der har krævet mere i betaling. Det samme har arbejderne på metrobyggeriet, der ifølge 3F har været overrepræsenteret i sager om løndumping. Ser man på fagforbundets 10 største sager om løndumping siden 2013, har seks af selskaberne været en en del af metrobyggeriet, viser en opgørelse fra Fagbladet 3F.

Metrobyggeriet og de involverede partnere har fået mange påbud fra Arbejdstilsynes. 3F har også haaft flittig korrespondance med byggeriets aktører. Foto: Pressefoto.
Metrobyggeriet og de involverede partnere har fået mange påbud fra Arbejdstilsynes. 3F har også haaft flittig korrespondance med byggeriets aktører. Foto: Pressefoto.

Ifølge næstformand i 3F’s byggegruppe, Palle Bisgaard, hænger det sammen med, at det især er italienere og portugisere, der vinder store byggeprojekter i Danmark for tiden, og at det derfor er dem, 3F støder ofte på. Det anslås ifølge 3F, at projektet har kostet 103 millioner kroner i social dumping.

Fra nødbremse til guldpris

Sikkerheden på byggepladserne for metrobyggeriet har også været under skarp kritik. Så skarp, at Arbejdstilsynet hev i nødbremsen 1484 gange mellem 2011 og 2018 og udstedte påbud til CMT, ifølge 3F. Herunder fik entreprenøren 1130 strakspåbud. De mange påbud blev dog halveret i 2017, men det tillægger 3F som en konsekvens af, at det var samme år, hvor byggeriet lakkede mod enden. I august måned i år blev entreprenøren CMT dog hædret med en international arbejdsmiljøpris fra organisationen RoSPA, som er en globalt anerkendt organisation, der blandt andet arbejder for at undgå ulykker på jobbet. Copenhagen Metro Team blev tildelt en guldpris i kategorien “Achievement Award”. Udmærkelsen gives, fordi Copenhagen Metro Team, ifølge RoSPA, har opnået et meget højt niveau, når det gælder arbejdsmiljøledelse og arbejdsmiljøkultur, enestående risikostyring og et meget lavt antal fejl, skader og fatale uheld.

Der blev sidste år taget spadestik til metrolinjen M4, som skal gå til Sydhavnen.

M3 Cityringen åbner søndag den 29. september til et stort åbningsarrangement i København med åbningsceremoni på Rådhuspladsen og underholdning på Solbjerg Plads på Frederiksberg.

Kilder: Metroselskabet, TV2 Lorry, DR.dk, Finans,dk, Dansk Arkitektur Center, Fagbladet 3F, Politiken, Berlingske, Ingeniøren

Relateret indhold