Cirkelrund lynladestation oplader både bilen og bilisten

Enkelhed, lys og naturlige materialer er gennemgående træk i Ewiis nye, cirkelrunde lynladestation ved Københavns Lufthavn. Her kan både bilen og hjernen få et tiltrængt boost.
Den nye ladestation i Københavns Lufthavn rummer otte ladere på 360 kW, der hver kan lynlade to elbiler ad gangen - fra 10 til 80 % på 20-30 minutter. Den runde form gør, at bilisten kan køre enten lige ind eller bakke - afhængigt af hvor eludtaget sidder på bilen. Visualisering: Rum
Den nye ladestation i Københavns Lufthavn rummer otte ladere på 360 kW, der hver kan lynlade to elbiler ad gangen - fra 10 til 80 % på 20-30 minutter. Den runde form gør, at bilisten kan køre enten lige ind eller bakke - afhængigt af hvor eludtaget sidder på bilen. Visualisering: Rum

Træer, planter, stier, bænke, afslapning, træ, åndehuller. Man skulle tro, det var beskrivelsen af en tur ud i naturen, men det er faktisk ord, der beskriver den nye lynladestation, som energiselskabet Ewii i dag indvier ved P12 i Københavns Lufthavn.

Her er bæredygtighed indtænkt i både valg af materialer og i optimering af arealet for at sætte så lille et CO2-aftryk som muligt: Den cirkelformede konstruktion er beklædt med træ, og de overdækkede ladepladser og opholdsområder har fået sedumtag for især at optage nedbør og fremme levevilkårene for insekter og fugle.

Læs også: 62 nye lynladepunkter på vej i hele landet

Bag designet står arkitektvirksomheden Rum, der ser det som sin vigtigste vision at tegne og transformere morgendagens fysiske rammer inden for bl.a. sundhed, leg, læring og kultur. I lufthavnen har man lagt vægt på, at elbilisterne udover en hurtigopladet bil også kan oplade mentalt, fortæller arkitekten bag designkonceptet, Jacob Ulvsrod Sørensen fra Rum:

– Via ladestationens design inviteres bilisterne til at tage en mental pause, idet der er indrettet opholdsområder langs cirklens hegn med informationstavler og indbyggede siddepladser. Derudover er der etableret en cirkelformet have med bænke. Alle opholdsområder kan tilgås via en grøn signatursti, som hjælper bilisten og eventuelle passagerer på vej til de mentale åndehuller, fortæller arkitekten.

Han har udviklet lynladestationen med afsæt i feltstudier af elbilisters behov og en grundig involverings- og designproces med Ewii.

Den tilhørende have give plads til at strække benene, få lidt vind i ansigtet eller så bilisten kan udnytte ventetiden på at sende en mail. Visualisering: Rum
Den tilhørende have give plads til at strække benene, få lidt vind i ansigtet eller så bilisten kan udnytte ventetiden på at sende en mail. Visualisering: Rum

– Når flere får behov for at lade elbilen løbende, stiller det også krav til, hvordan man udnytter ladetiden. Derfor har vi designet en lynladestation med tanke på, at ventetiden skal være en værdiskabende oplevelse, hvor man kan bruge tiden til at strække benene og få lidt luft til hovedet, ordne lidt arbejde eller få sig en snak med en af de andre elbilister, siger han.

Læs også: Den første af 40 ladeparker står klar på Fyn

Cirkelformen giver et blødt udtryk

For at ladestationen er både genkendelig, tryghedsfremmende og skalerbar, er den cirkelformet med et værn af trælameller, der kan skærme mod vind, vejr og det omkringliggende miljø samtidig med, at masser af lys lukkes ind.

De overdækkede ladepladser og opholdsområder har fået sedumtag for især at optage nedbør og fremme levevilkårene for insekter og fugle.

Bæredygtighed er både indtænkt i valg af materialer og i optimering af arealet for at sætte så lille et CO2-aftryk som muligt. Visualisering: Rum
Bæredygtighed er både indtænkt i valg af materialer og i optimering af arealet for at sætte så lille et CO2-aftryk som muligt. Visualisering: Rum

– Den organiske og universelle cirkelform giver et blødt udtryk, der både er let at kende, men også er skalerbar og kan tilpasses forskellige størrelser. Samtidig bidrager formen til at skabe en hyggelig og beskyttet atmosfære for brugerne, forklarer Jacob Ulvsrod Sørensen.

Relateret indhold