Byggeriet rammer bunden i brug af AI – men ser værdien

74 % af kontormedarbejderne i bygge- og ejendomsbranchen mener, at AI kan effektivisere deres arbejde. Men kun hver femte gør brug af kunstig intelligens på ugentlig basis, viser ny undersøgelse.
HP Danmark, der har fået foretaget undersøgelsen, påpeger, at mange af de opgaver, som AI hjælper med at løse i andre brancher, også er centrale i byggeriet. Foto: Gettyimages.

Flere steder på landets kontorer er kunstig intelligens (AI) ved at indfinde sig som et mere fast redskab til at udføre dagens opgaver.

Hvor meget AI bruges svinger dog markant mellem brancher, og særligt bygge- og ejendomsbranchen hænger efter.

Læs også

Sådan revolutionerer AI-agenter byggeriet i 2025

En ny Norstat-undersøgelse for it-selskabet HP viser, at 19 % af de kontoransatte inden for byggeri og ejendom anvender teknologien på ugentlig basis eller oftere, og det placerer branchen på en sidstepladsen i AI-brug blandt de 20 brancher, som undersøgelsen dækker.

Til sammenligning er det ugentlige AI-brug mere udbredt blandt kontormedarbejdere inden for it og teknologi (63 %), finans og forsikring (59 %) samt marketing, medier og kommunikation (57 %).

På tværs af brancher svarer respondenterne, at de primært anvender kunstig intelligens til at løse opgaver som tekstforfatning, idéudvikling, oversættelse og research.

Et uforløst AI-potentiale

– Det kan undre, at en så kompleks og dokumentationstung branche som byggeriet ikke er længere fremme på kunstig intelligens, i hvert fald i de rent administrative led, siger landechef Peder Eskildsen, HP Danmark.

Han peger på, at mange af de opgaver, som AI hjælper med at løse i andre brancher, også er centrale i byggeriet. Det gælder bl.a. dokumenthåndtering, research og skriftligt arbejde.

Læs også

Kunstig intelligens kan være dødsstødet til byggeriets vanetænkning

Men selvom brugen af kunstig intelligens halter efter på kontorer i bygge- og ejendomsbranchen, så opfattes teknologien som værdifuld, viser undersøgelsen.

74 % i branchen er enten helt eller overvejende enige i, at AI kan effektivisere deres arbejde, mens 63 % også mener, at det kan løfte kvaliteten af leverancer.

– Det er slående, hvor stort skellet er mellem brancher, især når tallene viser, at byggeri og ejendom faktisk ser værdi i teknologien. Der er altså et uforløst AI-potentiale her. Men det kræver også, at man arbejder bevidst med teknologien og investerer i opkvalificering og etisk brug, siger Peder Eskildsen.

Undersøgelsen bygger på svar indsamlet i marts i år fra 1.046 danske kontormedarbejdere i alderen 25-65 år på tværs af brancher.

Relateret indhold